و از آن حضرت، روايت
كردهاند كه فرمود: كسى كه زكات نمىدهد، طوق مىكنند در گردن او مارى را كه از
بسيارىِ زَهر، مو بر سر او نمىرويد تا از مغزِ سر او بخورد؛ و اين، معنى قول الهى
است كه فرمود: «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ[2]».[3] و از حضرت
امام محمّد باقر عليه السلام روايت كردهاند كه: هيچ بندهاى نيست كه زكات مال خود
را ندهد، مگر آن كه خداى تعالى، آن مال يا آن عمل را اژدهايى مىكند از آتش كه بر
گردن او طوق مىشود و از گوشت او مىكَنَد تا وقتى كه از حساب، فارغ شود؛ و اين،
فرموده الهى است كه:
«سَيُطَوَّقُونَ ما
بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ»؛[4] يعنى: آن
چيزى را كه بخل به آن مىكنند از زكات، طوق گردن ايشان مىكنند در روز قيامت.
و از حضرت امام جعفر
صادق عليه السلام روايت كردهاند كه فرمود: دو خون است كه در اسلام، خداى تعالى،
حلال كرده و كسى حكم به آنها نمىكند تا وقتى كه قائم ما اهل بيت، ظاهر شود: يكى
زناكار مُحصن كه او را سنگسار مىكند، و يكى مانعِ زكات كه گردنش [را] مىزند؛
يعنى به علم خود، عمل مىفرمايد، بىگواه يا بعد از آن كه ثابت شود.[5] و از آن
حضرت، روايت كردهاند كه فرمود: كسى كه يك قيراط از زكات [خود را] ندهد، نه مؤمن
است و نه مسلمان. و حكايت حالِ چنين كسى است قول الهى كه مىفرمايد: «حَتَّى إِذا
جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً
فِيما تَرَكْتُ»[6].
يعنى: تا آن كه اجَل يكى
از ايشان مىرسد، مىگويد كه: خداوندا! مرا برگردان. شايد عمل صالحى به جا آرم در
آن چيزها كه گذاشتهام.[7] و در روايتى
ديگر، چنين [آمده] است كه: نماز او هم قبول نمىشود.[8]
[1]. الكافى، ج 3، ص 505، ح 19؛ كتاب من لا يحضره
الفقيه، ج 2، ص 10، ح 1583.