در بخشى از مقاله «دفاع از حديث- 2» كه در شماره سوم فصل نامه علوم حديث درج گرديد، دفاعى از احاديث نقصان عقل زنانْ صورت پذيرفت. سعى نويسنده محترمِ آن دفاعيّه، پاسخگويى به اشكالات زير بود:
1. دو روايت نهج البلاغه، ناظر به قضيّه خارجيّهاند و نكوهش در آنها، مقطعى است.
2. روايات حاكى از نقصان عقل زنان، مخالف قرآن است؛ زيرا در قرآن، سبب نابرابرى زن و مرد در شهادت، «نسيان» معرّفى شده، و نه «نقص عقل».
3. مضمون اين گونه احاديث، خلاف بداهت عقل است.
4. نقصان عقلى (مورد اشاره بعضى احاديث)، اشاره به تفاوت ماهوى زن و مرد ندارد؛ بلكه اين كاستى، براثر شرايط خارجى حاصل آمده است.
5. اين گونه احاديث را مخالفان حضرت فاطمه عليها السلام ساختهاند.
نويسنده مقاله ياد شده، با ذكر سندهاى متعدّد و نقل برداشتهاى مفسّران (بويژه مرحوم علّامه طباطبايى)، اين ايرادها را ناروا دانسته، سَنَد و دلالت احاديث
[1]* اين مقاله، پيش از اين، در فصل نامه علوم حديث( ش 4) منتشر شده است.
اسم الکتاب : حديث پژوهى المؤلف : مهريزى، مهدى الجزء : 1 صفحة : 295