د. دستهاى ديگر از احاديث، بر عقل اكتسابى دلالت دارند. رشد و نقص اين عقل، به خصلتها و رفتار آدمى بسته است. رسولخدا صلى الله عليه و آله فرمود: أَطْعِموا نِساءَكُمُ الْحَوامِلَ اللّبانَ فَانَّهُ يَزيدُ فى عَقْلِ الصَّبِىِّ؛[2]
به زنان باردار، شير بخورانيد؛ زيرا عقل بچه را افزايش مىدهد.
اميرمؤمنان عليه السلام نيز مىفرمايد: وَالعِلمُ يَزيدُ العاقِلَ عَقلًا؛[3]
دانش، عقل عاقل را افزون مىكند.
همچنين امام صادق عليه السلام فرمود: الِتّجارَةُ تَزيدُ فِى العَقلِ؛[4]
تجارت، عقل را افزايش مىدهد.
بنابراين، عقل در احاديث، گاه به معناى «تعقل»، گاه «درك خوبى و بدى»، و گاه به معناى «انتخاب خوبى و بدى» به كار رفته است. از سوى ديگر، در برخى احاديث، مرادْ عقلِ طبيعىِ ذاتى است، و در برخى ديگر، عقل اكتسابى تجربى. از اينرو، بدون روشنساختنِ معناى عقل، نمىتوان درباره احاديثِ نقصان عقول زنان قضاوت كرد.