responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1002

اطناب

اطناب

(اداى مقصود به بيشتر از الفاظ متعارف، به اقتضاى مقام)

دو قسم اصلى علم بلاغت، «ايجاز» و «اطناب» است؛ به طورى که برخى گفته‌اند بلاغت چيزى جز ايجاز و اطناب نيست. اطناب در کلام، مقابل ايجاز در کلام است.

ايجاز يعنى اداى مقصود به کمتر از عبارت متعارف ومعمول، واطناب به معناى اداى مقصود به بيشتر ازعبارت متعارف و معمول به اقتضاى مقام است. برخى گفته‌اند ايجاز، تعبير از مقصود به لفظ غيرزائد بر ميزان متعارف است؛ درحالى‌که در اطناب از الفاظ زائد بر مقدار متعارف استفاده مى‌شود. لازمه بيان اخير، نبودن واسطه ميان ايجاز و اطناب است؛ درحالى‌که در تعريف نخست، ميان ايجاز و اطناب واسطه‌اى به نام «مساوات» تصور مي‌شود؛ يعنى اداى مقصود به الفاظ متعارف؛ نه بيشتر و نه کمتر.

برخى معتقدند اطناب و اسهاب يک معنا دارند. در مقابل، عده‌اى اطناب را اخص از اسهاب دانسته‌اند؛ به اين معنا که اسهاب را تطويل در کلام دانسته‌اند، اعم از اين‌که اين تطويل فايده‌اى داشته باشد يا نه؛ ولي تطويل دراطناب، همراه فايده است.

اطناب بر دو قسم است: 1. اطناب به بسط؛ 2. اطناب به زيادت.

توضيح هر يک در مدخل مربوط آمده است.


[1]سيوطي ، عبد الرحمان بن ابي بكر ، 849 - 911ق.;الاتقان فى علوم القرآن;جلد3;صفحه (179-181)
[2]دهخدا ، علي اكبر ، 1259 - 1334;لغت نامه دهخدا;جلد2;صفحه 2462
[3]سجادي ، جعفر ، 1303 -;فرهنگ معارف اسلامى;جلد1;صفحه 233
اسم الکتاب : فرهنگ نامه علوم قرآن المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی    الجزء : 1  صفحة : 1002
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست