«پروردگار شما به شما گفت مرا بخوانيد تا درخواست شما را اجابت كنم، آنان كه از پرستش من سرباز مى زنند وارد دوزخ مى شوند».
همان طور كه ملاحظه مى كني در آغاز آيه لفظ (ادْعُونى) و در ذيل همان آيه، لفظ (عبادَتى) به كار برده شده است. و اين گواه روشن است كه مقصود از اين دعوت، درخواست ويا ناله و استغاثه خاص در برابر موجوداتى بود كه آن ها را به صفات الهى شناخته بودند.
سيد ساجدين، امام زين العابدين (عليه السلام)، در دعاى خود مى فرمايد:
«فسميت دعاك عبادة و تركه استكباراً و توعدت على تركه دخول جهنم داخرين»[2]
«خواندن خود را پرستش ناميدى و ترك آن را كبر ورزى و به تاركان آن وعده ورود در آتش در حالت ذلت دادى».
و گاهى در دو آيه كه به يك مضمون مى باشند در يك جا لفظ عبادت و در ديگرى لفظ دعوت وارد شده است; مانند:
(قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرّاً وَلا نَفْعاً...).[3]
«بگو: آيا جز خدا چيزى را مى پرستيد كه براى شما زيان و سودى
[1] غافر(40) آيه 60. [2] صحيفه سجاديه، دعاى 45 و مقصود آيه 60 سوره غافر است. [3] مائده(5) آيه 76.
اسم الکتاب : منشور جاويد المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 539