اسم الکتاب : منشور جاويد المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 36
بديهى بودن، فطرى نيز باشد و از آن جا كه وجود ما با گرايش به خدا سرشته شده است او براى ما به صورت يك امر بديهى، تجلى مى كند.
خداخواهى و خداجويى انسان
برخى از مفسران از آيات قرآن مسئله اذعان به خدا را امر فطرى تلقى كرده و آن را در رديف ساير تمايلات درونى انسان قرار داده اند و مى گويند: اگر انسان فطرتاً ميل به خوبى ها دارد و از بدى ها منزجر مى باشد، بالذات خواهان راستگويى و امانت دارى و دادگرى است و از دروغ و خيانت و ظلم منزجر مى باشد، هم چنين اگر خدا خواه و خداجو است و پيوسته كشش به فراسوى ماده دارد، همه به خاطر اين است كه ميل به اين امور، با خلقت او خمير شده كه خواه ناخواه به سوى خدا و خوبى ها كشيده مى شود و از الحاد و بدى ها منزجر مى باشد.
در اين بخش با دو دسته از آيات روبرو مى شويم: يك گروه از آن ها مجموع تعاليم دين را از عقيده و عمل، فطرى تلقى كرده و همه را به صورت ندايى درونى قلمداد مى كند. گروه ديگر، تنها گرايش به خدا را در زمينه بروز حوادث بد و سهم گين، يك امر فطرى ياد كرده است. اينك ما آيات هر دو بخش را متذكر مى گرديم.
«يك راست[2] به (آيين خدا) رو آور، (دين) سرشتى است كه خدا
[1] روم(30) آيه 30. [2] يك راست، ترجمه لفظ «حنيفاً» است كه از نظر قواعد عربى، حال از ضمير فاعل r R «اقم» است. و برخى آن را حال از لفظ «للدّين» مى گيرند، در اين صورت بايد اين چنين ترجمه كرد: به آيين راست، روى بياور.
اسم الکتاب : منشور جاويد المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 36