اسم الکتاب : مناسك حج المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 193
بخوابد، بنشيند، راه برود، خواه سواره، خواه پياده، جز اين كه دقايقى پيش از نيّت وقوف بايد بيدار باشد تا وقوف در عرفات را به نحوى كه گفته شد، نيّت كند. بنابراين اگر در تمام وقت بدون نيّت و يا بدون دقايقى بيدارى، بى هوش يا خواب باشد وقوف باطل است.
مسأله 804 . وقوف در عرفات هر چند عبادت است ولى طهارت از حدث، در آن شرط نيست، خواه حدث اصغر كه موجب وضو است، يا حدث ديگر كه موجب غسل است مانند جنابت و حيض و ....
مسأله 805 . وقوف در عرفات دو فرد دارد:
الف. وقوف اختيارى: وقوف اختيارى عرفات از ظهر روز نهم شروع مى شود تا غروب شرعى همان روز.
ب. وقوف اضطرارى: وقوف اضطرارى عرفات از مغرب شب دهم ذى الحجه آغاز مى شود، تا طلوع فجر.
بنابراين اگر به خاطر عذرى نتوانست وقوف اختيارى عرفات را درك كند، بايد از وقوف اضطرارى بهره گيرد، يعنى مقدارى ولو كم در شب دهم ذى الحجه در عرفات توقف نمايد سپس راهى «مشعر» شود در اين صورت حج او صحيح است.
مسأله 806 . اگر كسى در شب دهم به مكه برسد ولى از آن مى ترسد كه اگر راه عرفات را در پيش گيرد تا وقوف اضطرارى آن را درك كند، به وقوف در مشعر( وقوف پيش از طلوع آفتاب) نرسد، بايد از طريق «منى» به مشعر برود و در غير صورت خوف، بايد به عرفات برود و پس از درك وقوف اضطرارى عرفات، راهى مشعر شود.
اسم الکتاب : مناسك حج المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 193