اسم الکتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 175
حقيقت سجده در موجودات جهان
سراسر موجودات جهان، به نحو خاصى مراتب فروتنى و تذلل خود را به مقام ربوبى ابراز مى نمايند و عالى ترين مظهر براى اظهار كوچكى و تعظيم معبود جهان، اين است كه همه جهان در قبضه قدرت وى بوده و همگى مطيع فرمان و اراده مطلق او هستند; به عبارت ديگر، اراده واحدى بر جهان حكومت مى كند و همه موجودات از آن پيروى كرده و در برابر آن هيچ گونه مقاومتى ابراز نمى نمايند.
بنابراين، در سجده به اين معنا (اطاعت بى چون و چراى موجودات در مقام آفرينش از اراده نافذ خداوند) كراهتى تصور نخواهد شد; زيرا اكراه در موردى به كار مى رود كه موجودى از خود داراى اراده و اختيار باشد، تا در مقابل ديگرى ابراز مقاومت كند، در صورتى كه در اين مورد هيچ موجودى واجد وجود نيست تا چه رسد كه از خود اراده مخالفى داشته باشد و سجده در برابر عظمت خدا را مكروه بشمارد.[1]
با وجود اين مشاهده مى شود كه آيه براى انسان دو نوع سجده ثابت مى كند: سجده اى از روى ميل، و خضوعى از روى كراهت.
منظور از «سجده از روى رغبت» آن نوع پذيرش هاست كه با طبع انسان و يا
[1] از اين بيان كيفيت سجده سايه هاى اجسام نيز روشن مى گردد; زيرا همان طور كه اجسام در قبضه قدرت خدا بوده و در پذيرش هر نوع تصرف و تركيب وانحلال در برابر خدا، كمال خضوع دارند، هم چنين سايه اجسام در برابر آفتاب، از نظر گسترش و جمع شدن اين حالت را دارند. زمخشرى در تفسير سجده اجسام مى گويد:«ينقادون لإحداث ما أراده فيهم من أفعاله شاؤوا أو أبوا، لا يقدرون أن يمتنعوا عليه». و نيز در معنى سجده سايه ها مى گويد: «حيث تتصرف على مشيته فى الامتداد والتقلص والفىء والزوال». و آن چه ما در بالا گفتيم، توضيح نظر ايشان است.
اسم الکتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر الجزء : 1 صفحة : 175