responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 175

حقيقت سجده در موجودات جهان

سراسر موجودات جهان، به نحو خاصى مراتب فروتنى و تذلل خود را به مقام ربوبى ابراز مى نمايند و عالى ترين مظهر براى اظهار كوچكى و تعظيم معبود جهان، اين است كه همه جهان در قبضه قدرت وى بوده و همگى مطيع فرمان و اراده مطلق او هستند; به عبارت ديگر، اراده واحدى بر جهان حكومت مى كند و همه موجودات از آن پيروى كرده و در برابر آن هيچ گونه مقاومتى ابراز نمى نمايند.

بنابراين، در سجده به اين معنا (اطاعت بى چون و چراى موجودات در مقام آفرينش از اراده نافذ خداوند) كراهتى تصور نخواهد شد; زيرا اكراه در موردى به كار مى رود كه موجودى از خود داراى اراده و اختيار باشد، تا در مقابل ديگرى ابراز مقاومت كند، در صورتى كه در اين مورد هيچ موجودى واجد وجود نيست تا چه رسد كه از خود اراده مخالفى داشته باشد و سجده در برابر عظمت خدا را مكروه بشمارد.[1]

با وجود اين مشاهده مى شود كه آيه براى انسان دو نوع سجده ثابت مى كند: سجده اى از روى ميل، و خضوعى از روى كراهت.

منظور از «سجده از روى رغبت» آن نوع پذيرش هاست كه با طبع انسان و يا


[1] از اين بيان كيفيت سجده سايه هاى اجسام نيز روشن مى گردد; زيرا همان طور كه اجسام در قبضه قدرت خدا بوده و در پذيرش هر نوع تصرف و تركيب وانحلال در برابر خدا، كمال خضوع دارند، هم چنين سايه اجسام در برابر آفتاب، از نظر گسترش و جمع شدن اين حالت را دارند. زمخشرى در تفسير سجده اجسام مى گويد:«ينقادون لإحداث ما أراده فيهم من أفعاله شاؤوا أو أبوا، لا يقدرون أن يمتنعوا عليه».

و نيز در معنى سجده سايه ها مى گويد:

«حيث تتصرف على مشيته فى الامتداد والتقلص والفىء والزوال». و آن چه ما در بالا گفتيم، توضيح نظر ايشان است.

اسم الکتاب : قرآن و اسرا آفرينش(تفسير سوره رعد) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 175
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست