responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى المؤلف : سبحانی، علیرضا    الجزء : 1  صفحة : 187

حدود الهى را تعطيل كردهاند. در آمد كشور اسلامى را به خود اختصاص دادهاند و حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام، شمردهاند»[1].

ما، در اينجا، وجدان هر مسلمان آزادهاى را به گواهى ميگيريم كه آيا كدام گروه از اين روايات، با روح اسلام و عدالت طلبى آن، و سيره رسول گرامى و سيره امير مؤمنان (عليه السلام)سازگار است؟

سخن حسين بن على (عليه السلام) هر چند در مورد يزيديان است، ولى نوع حكومتهاى بعد از يزيد (اموى و عباسى)، در همان خط يزيد گام نهاده و به صورتهاى مختلف، مجرى برنامههاى او بودند; هم اكنون نيز سردمداران كشورهاى اسلامى با چهره منافقانه خود كمتر از آنان نيستند; زندگى اشرافى و تشريفات شاهانه، شب نشينيها و سفرههاى پرهزينه، خوشگذرانيها، بند و بست با ابرقدرتها، زندانى كردن جوانان غيور اسلامى و كشتار افراد بى گناه به جرم عدالت خواهى، همه و همه حاكى از آن است كه اين گروهها، در خط يزيد گام برداشته و تفاوتى با او ندارند. حال وظيفه علماى دين، در جهان اسلام نسبت به اين حكومتها چيست؟ با توجه به بحثهاى گذشته، پاسخ واضح و روشن است.

كشمكش ميان عقيده و وجدان

جانكاهترين كشمكشها، ستيز ميان عقيده مذهبى و وجدان انسانى است.


[1] تاريخ طبرى، ج 4، ص 304، حوادث سال 61. «من راى سلطانا جائراً مستحلاً لحرام اللّه ناكثاً لعهد اللّه مخالفاً لسنة رسول اللّه، يعمل فى عباد اللّه بالاثم و العدوان، فلم يغير عليه بفعل و لا قول كان حقاً على اللّه ان يدخله مدخله الا و ان هؤلاء قد لزموا طاعة الشيطان، و تركوا طاعة الرحمان، و اظهروا الفساد و عطلوا الحدود، و استأثروا بالفيئى و احلوا حرام اللّه و حرموا حلاله».

اسم الکتاب : فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامى المؤلف : سبحانی، علیرضا    الجزء : 1  صفحة : 187
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست