responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : در سرزمين تبوک(تفسير سوره توبه) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 173

عرفاً در چنين موارد گفته مى شود كه فلانى تمام ثروت خود را در راه خدا داد; در صورتى كه قسمتى از ثروت خود را انفاق كرده است، ولى از آن جا كه اين انسان، بيش از وظيفه لازم انفاق نموده و آن چه را داده بيش از آن بوده كه براى خود نگاه داشته است; از اين لحاظ گفته مى شود كه تمام اموال خود را در راه خدا انفاق مى نمايد.

نكته ديگر اين كه، اين گروه از آيات كه به حسب ظاهر دلالت دارند بر اين كه افراد متقى و يا مؤمن كسانى هستند كه تمام اموال خود را انفاق مى كنند، متكفل بيان برنامه اى استحبابى است، ولى هرگز حكم اجبارى و وجوبى نيست و از هر نظر، با آيه هايى كه دستور مى دهد قسمتى از اموال را در اختيار سائل و بينوا بگذاريد، مخالف نخواهد بود.

اسلام نظر خود را درباره مقدار انفاق و خرج كردن، در ضمن جمله كوتاهى چنين بيان مى فرمايد:

(وَالَّذِينَ فِى أَمْوالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ )*لِلسّائِلِ وَالْمَحْرُوم).[1]

«كسانى كه در ثروت آنها سائل ومحروم سهمى دارند».

بنابراين هرگاه بنا بود كه تمام مازاد را سائل و محروم ببرند، گفتن اين كه سائل و محروم سهمى دارند، صحيح نبود.

تفسير آيه مورد بحث

ظاهر آيه مى رساند كسانى كه طلا و نقره را حبس مى نمايند و آن را در راه خدا خرج نمى كنند، در انتظار عذاب الهى باشند. ولى بايد ديد، كه مقصود از «سبيل اللّه» چيست؟ آيا مقصود تمام مصارف خيريه اى است كه حدّ و حدودى ندارد و


[1] معارج(70) آيات 24 و 25.

اسم الکتاب : در سرزمين تبوک(تفسير سوره توبه) المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 173
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست