responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : پاسدارى از مرقد پيامبران و امامان المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 29

اگر اين دو هدف تأمين مى شد، هرگز با تخريب بيت عايشه و قرار گرفتن مرقد پيامبر(صلى الله عليه وآله) در مسجد مخالفت نمى شد.

در طول زمان، فقيهانى بزرگ، مانند امامان چهارگانه چهار مذهب، در اين مسجد نماز گزارده و امامت را برعهده گرفته اند، حتى يك نفر از آنان بر اين عمل خرده نگرفته است.

3. مساجد در كنار قبور و نمازگزاردن در آنها

نه تنها قبر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در دل مسجد قرار گرفته، بلكه تاريخ بر وجود مسجدهاى فراوانى در كنار مرقد انسان هاى ارجمند گواهى مى دهد. اينك به برخى از آنها اشاره مى كنيم:

1. جايگاه قبر فاطمه بنت اسد بعدها مسجد شد، آنگاه كه فاطمه بنت اسد مادر على(عليه السلام) درگذشت، پيامبر(صلى الله عليه وآله)به سوى بقيع آمد و قبرى براى او فراهم كرد. جايگاه قبر همان مسجد است كه به آن قبر فاطمه مى گويند.[1]

2. در كنار قبر حمزه مسجدى است كه بر روى قبرهاى مصعب بن عمير و عبدالله بن جحش ساخته شده است.[2] اگر واقعاً مسجدسازى در كنار مشاهد شهدا امر مذمومى بوده چرا صحابه و يا تابعان در طليعه اسلام دست به اين كار زدند؟! دخت گرامى پيامبر(صلى الله عليه وآله) سرور زنان جهان به زيارت قبر عمويش حمزه مى رفت و مى گريست و در كنار آن نماز مى گزارد.[3]

اصولاً نماز گزاردن در مراكز متبركه امرى فطرى و مورد رغبت انسان هاست. علاوه بر اين مورد رضاى الهى است.

سيوطى در كتاب خصايص درباره معراج پيامبر(صلى الله عليه وآله)مى گويد:

پيامبر(صلى الله عليه وآله) در شب معراج در مراكزى مانند «طيبه»، «طور سينا» و «بيت اللحم» فرود آمد و در همه آنها نماز گزارد. آنگاه جبرئيل به وى گفت «طيبه» جايى است كه به آنجا مهاجرت خواهى كرد و طور سينا جايگاه سخن گفتن موسى با خداست و «بيت اللحم» زادگاه عيسى مسيح است، در اين مكان ها نماز بگزار.[4] چه فرقى بين زادگاه و مدفن؟

4. نماز در حرم حسين بن على8 از ديدگاه امامان

پيشوايان معصوم شيعه(عليهم السلام) بر خواندن نماز در مشاهد مشرفه تأكيد دارند. اينك برخى از اين روايات:

1. مفيد به سند خود از ابن ابى عمير و او با يك واسطه از امام باقر(عليه السلام) نقل مى كند:

(«)إنّ الصَّلاةَ الفريضةَ عِندَ قبرِ الْحُسينِ تَعْدِلُ عُمرةً»[5].

«خواندن نماز واجب در كنار قبر حسين پاداش عمره را دارد».

2. نيز به سند خود از ابى على حرانى از امام صادق(عليه السلام)نقل مى كند:

هر كس به زيارت قبر حسين(عليه السلام)برود و در كنار مرقد او دو ركعت يا چهار ركعت نماز گزارد، پاداش حج و عمره را به او مى دهند و همچنين است آن كس كه به زيارت امام لازم الطاعه برود و دو ركعت نماز گزارد.[6]

3. نيز مفيد به سند خود از شعيب عقرقوفى از امام صادق(عليه السلام) نقل مى كند «هر كس در كنار قبر امام حسين(عليه السلام)نمازى بگزارد خدا از او مى پذيرد و اگر دعا كند دعاى او زود يا دير پذيرفته مى شود.»[7]

آنگاه اضافه مى كند روايات از پيشوايان در اين مورد زياد است. و به همين مقدار اكتفا شده است.

4. مرحوم ابن قولويه (متوفاى 368) در كتاب «كامل الزيارات» بابى در باره نماز در حرم حسين بن على(عليهما السلام)گشوده و در


[1] وفاء الوفاء، ج3، ص 897.
[2] همان، ص 292.
[3] سنن بيهقى، ج4، ص 78; مستدرك حاكم، ج1، ص 377.
[4] خصائص كبرى، ج1، ص 154.
[5] المزار، تأليف مفيد، ص 116، ح1.
[6] المزار، ص 117، ح3.
[7] همان، ص 118، ح4.

اسم الکتاب : پاسدارى از مرقد پيامبران و امامان المؤلف : سبحانى، شیخ جعفر    الجزء : 1  صفحة : 29
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست