اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 92
هيچ كس حقّ ندارد به جسم خود بدون جهت، ضررى
برساند و حتّى عبادتهايى چون وضو، غسل و روزه، در صورتى كه براى سلامتى انسان ضرر
داشته باشد ساقط مىشوند و نبايد آنها را انجام داد.[1]
شهيد مطهّرى در اين باره مىگويد:
«يكى از مسلّمات فقه اين است كه بسيارى از امور به اين دليل تحريم
شدهاند كه براى جسم انسان ضرر دارند و يك اصل كلّى براى فقها مطرح است كه هر چيزى
كه محرز بشود كه براى جسم انسان مضرّ است- ولو هيچ دليلى از قرآن و سنّت نداشته
باشد- قطعاً حرام است.»[2]
اسلام در سه محور به پرورش جسم پرداخته است، كه به بررسى آنها
مىپردازيم:
الف- تغذيه
تغذيه يكى از ضرورتهاى اجتناب ناپذير حيات انسان است كه بدون آن
ادامه زندگى ممكن نيست. اسلام طبق همين ضرورت به انسان سفارش مىكند كه از نعمتهاى
گوناگون پاك و حلال كه خداوند به او عطا كرده، استفاده كند و خودش را از آنها
محروم نسازد.
بگو چه كسى زينتهاى خدا را براى بندگان خود آفريده و روزى پاكيزه را
حرام كرده است؟ بگو اين نعمتها در دنيا براى اهل ايمان است و خالص اينها در آخرت
است.
همچنين به منظور حفظ سلامتى انسان، پيرامون خوردنيها و نوشيدنيها نظر
خود را ابراز كرده است. در فقه اسلامى فصلى تحت عنوان «اطمعه و اشربه/ خوردنيها و
نوشيدنيها» وجود دارد. بطور كلّى مىتوان گفت: هر گونه خوراك، پوشاك، مسكن و ...
كه براى جسم انسان زيانآور باشد ممنوع اعلام شده و در برابر به
تأمين نيازمنديهاى جسمى در حدّ ضرورت يا اعتدال سفارش شده است.
[1] - ر. ك. توضيح المسائل، امام خمينى« ره»، مسأله 288
و 669 و 1744.
[2] - تعليم و تربيت در اسلام، مرتضى مطهرى، ص 267،
صدرا.