اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 44
متعالى ادامه مىدهد. چنين انسانى با ايمان
به انبياى الهى و معاد، به راهى كه مىپويد اطمينان قلبى دارد و از تزلزل و اضطراب
مصون است و در انجام وظايف فردى و اجتماعى خود بدون نياز به پليس يا ناظر، با نشاط
كافى تلاش مىكند. در نظر انسان مؤمن، مصيبتها و دشواريهاى زندگى، امورى رشد دهنده
و وسيلهاى براى تقرب و تكامل اوست. در نتيجه، هرگز شكستهاى ظاهرى موجب يأس و
دلزدگى او نمىشود؛ زيرا همه حيات خويش را از خدا مىداند و اراده خويش را تنها در
راه رضاى خداوند به كار مىگيرد.
ب- ادراك لذايذ معنوى:
يكى از برجستهترين آثار شناخت و ايمان به خدا پديدآمدن نوعى احساس
معنوى در انسان است. بطورى كه قادر به ادراك لذايذى برتر از لذتهاى مادى است.[1] اين لذتها آثارى اجتماعى و مادى نيز
از خود به جاى مىگذارند. چنان كه از آثار مزبور پيداست، شناخت خداوند و اوصاف او
علاوه بر آنكه در واقع شناخت معبود است، پديدآورنده انگيزهها، رفتارها و روحياتى
خاص در انسان خداشناس است و اين آثار به گروه خاصى از انسانها اختصاص ندارد، بلكه
هر انسانى با ايمان به خداوند امكان بندگى را مىيابد و در رفتار و پندار خويش
آثار مثبت آنرا مشاهده مىكند.
[1] - مقدمهاى بر جهانبينى اسلامى، انسان و ايمان،
مرتضى مطهرى، ص 36- 37.
اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 44