اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 135
درس هفدهم: عوامل مؤثر در تربيت (4)
2- مدرسه
پس از خانواده، «مدرسه» اولين محيطى است كه بطور معمول، انسان در آن،
پاى مىگذارد و شخصيتش رشد مىيابد.
سابقه «مدرسه» در تاريخ اسلام به سال دوم هجرى برمىگردد. تا آن
تاريخ، جامعه جزيرة العرب و به دنبال آن، اجتماع نوپاى اسلامى، از علم و فرهنگ
نوشتهاى و مدرسهاى، محروم بود و تعداد اندكى از سواد خواندن و نوشتن برخوردار
بودند و بيشتر، فرهنگ شفاهى در قالب حفظ اشعار گوناگون، رواج داشت.[1]
در جنگ «بدر» حدود هفتاد تن از مشركان قريش به اسارت نيروهاى اسلام
درآمدند كه برخى از آنان «خواندن و نوشتن» مىدانستند. تصميم نهايى درباره اسرا
اين شد كه براى آزادى خود يا فديه بپردازند يا آنان كه سواد دارند ده نفر از
كودكان مسلمان را خواندن و نوشتن بياموزند.[2]
بدين ترتيب «اولين مكتب» در تاريخ اسلام، شكل گرفت.
اهميت مدرسه: نظر به انحصار تعليم و
تربيت در مدارس، مدرسه از جايگاه ويژهاى برخوردار است و مىتوان گفت: به همان اندازه
كه علم و دانش و تعليم و تربيت حائز اهميت است، ضرورت و اهميت مدرسه نيز محسوس
است.
از سوى ديگر، تعليم و تربيت از حقوق اوّليه فرزندان محسوب مىشود و
اگر پدر و مادرى نسبت به آن، اهمال ورزد، به كوته فكرى و ستم نسبت به فرزندان متهم
خواهد شد و چنين ديدگاهى ريشه اسلامى دارد، چرا كه رسول اكرم صلّى الله عليه و آله
فرمود: