اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 103
سپس [پيامبر] نزديك شد و نزديك شد تا اندازه
دو كمان يا نزديكتر، و خداوند به بنده خود هر چه بايد وحى كند، وحى كرد، دل آنچه
را كه ديد، دروغ نشمرد.
واژه «قلب» بيش از 130 بار در قرآن به كار رفته و آن را مركز ايمان،
اطمينان، هدايت، تفقّه، تقوا، رأفت و رحمت، خشوع و ... معرفى كرده است.[1] نظر نهايى قرآن پيرامون قلب، كه پس
از يازده سوگند بيان شد چنين است:
هر كس در پاكى نفس كوشيد، رستگار شد و هر كه در پليدىاش فروپوشيد،
نااميد گشت.
بر اين اساس، بسيار ضرورى است كه اسلام، عنايتى همه جانبه به پرورش
قلب داشته باشد و راههاى عملى آن را نيز ارائه دهد. چنين ديدگاهى در دو محور كلى
طرح شده كه شرح مختصر آن در زير مىآيد:
الف- پيرايش آفتها
در نظام تربيتى اسلام بر بهداشت و درمان دل از پيرايهها و آفتها
تأكيد فراوان شده و اصول متعدّدى پيرايش دل را بر عهده دارند كه مبناى مسايل
اخلاقى و دستورالعملهايى شده كه علماى اخلاق و عرفان اسلامى آنها را تدوين
كردهاند. از نظر اسلام دل آدمى آسيبپذير است و آفتهاى متعدّدى آن را تهديد
مىكند. دل اگر دچار بيمارى شد، آن گاه از درك واقعيتها ناتوان مىگردد و به
اصطلاح كور مىشود: