روشن است كه اسلام نسبت به عادات فعلى تا حدّ زيادى نظر مثبت دارد و عادات انفعالى را محكوم مىكند، چرا كه اولى با نيازهاى واقعى انسان و فطرت او سازگار است، ولى دوّمى چنين نيست. پس، نظر اسلام را تحت دو عنوان سفارش و نكوهش بيان مىكنيم:
الف - سفارش
عادت زيبا از ويژگيهاى خداوند متعال [2] است؛ او بطور مداوم بر مخلوقات فضل و احسان مىكند و رحمت و نعمت خويش را به سوى آنان سرازير مىسازد و همۀ كارهاى زيبا را نخست خود انجام مىدهد و هرگز كار نازيبا از او سر نمىزند. در دعاى مأثور مىخوانيم:
[1] . شرح غررالحكم، ج 5 ، ص 28.
[2]. روشن است كه به كار بردن واژه عادت دربارۀ افعال خداوند، نوعى مسامحه در تعبير يااستعمال مجازى است.