2. تهمت زننده خود مرتكب كار خلافى شده و براى تبرئۀ خويش، آن را به ديگران نسبت مىدهد كه چنين بهتانى از نوع اوّل زشتتر است و قرآن مجيد از آن به «گناه آشكار» تعبير مىكند:
هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود، سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، بهتان و گناه آشكارى را به گردن گرفته است.
نكوهش و نهى شديد
با توجه به زشتى و سنگينى بهتان و پيامدهاى شوم آن، روشن است كه عقل و شرع به اتفاق، اين پديدۀ ناهنجار اجتماعى را به شدت محكوم و ممنوع كنند و خردمندان را از ارتكاب آن باز دارند:
قرآن مجيد كسانى را كه به خدا افترا مىبندند، با وصف «ستمكارترين» توبيخ كرده و فرموده است: