طبيعى است كه مرور كردن همۀ نقاشىها و آثار گرافيكى هنرمندان دفاع مقدّس و تحليل هنرى و محتوايى آنها در اين مختصر امكانپذير نيست، امّا آنگونه كه از نمونههاى يادشده برمىآيد و مصاحبههاى هنرمندان عزيز نيز آن را تأييد مىكند، روشن است كه هنرهاى تجسمى ضمن اين كه تاريخ و حوادث جنگ را مصوّر كردهاند، سعى در تصوير كردن عقايد، ايمان و باورهاى رزمندگان نيز داشتهاند و از همين رهگذر، در دعوت به دفاع و شركت در اين حماسۀ عظيم و همراهى با شهيدان و همدردى با خانوادههاى معظّم آنها به اداى دين و رسالت خود پرداختهاند.
3. تأثير متقابل دفاع مقدّس و هنر نقاشى
آقاى علىمحمد شيخى كه آثار مربوط به دفاع مقدّس وى در سه نوبت مورد تقدير قرار گرفته است، مىگويد:
من در بيشتر كارهايم از جنگ الهام گرفتهام؛ به خاطر رشادتهاى آن عزيزان. . . ما هم دوست داشتيم در دفاع مقدّس جايى داشته باشيم. اگر آنها اسلحه به دست گرفته بودند، ما نيز بايد قلم به دست مىگرفتيم تا در كنار هم، جريان دفاع را پرقدرت به راه بيندازيم.
او در بارۀ تأثير و عملكرد كارهايش مىگويد:
روزى يكى از رزمندهها كه مشغول تماشاى تابلوهاى من بود گفت: تير من به سوى دشمن كه شليك مىشود، ممكن است هزارمتر بُرد داشته باشد، امّا كار شما ممكن است هزاران كيلومتر برد داشته باشد. پس مواظب باشيد اسلحههايتان زمين نيفتد، يا دست هركسى نيفتد!
او در بارۀ خدمت هنرهاى تجسمى به رزمندگان، به موضوع جالبى اشاره مىكند: