اسم الکتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) المؤلف : شیرازی، محمد الجزء : 1 صفحة : 33
همچنين بايد به عمق شعارهاى دينى توجه داشت.توانايى شعائر و سمبلهاى دينى در ايجاد تحرك،امتيازى دارد كه تبليغات امروزى فاقد آن است.بايد بهخوبى به اين ويژگى توجه داشت و در استفادۀ بهجا از آن دقتى بيش از پيش به خرج داد.بنابراين،تبليغات ما شعارها و محركات خود را از حوزهاى مشخص انتخاب مىكند كه تاريخ شيعه سرشار از آن است.اين موضوع باعث مىشود كه تبليغات،مخاطبان خاص خود را داشته باشد و يا دستكم زمينۀ برقرارى رابطۀ آن با گروه معينى مساعدتر باشد.تكيه بر خدا و ارزشهاى دينى و شعائر اسلامى و نام و ياد معصومان(ع) در طول هشت سال دفاع مقدس،نشانگر روش تبليغاتىِ مديران و رهبران نظام جمهورى اسلامى در هدايت رزمندگان اسلام است.حضرت امام خمينى(ره) در بارۀ سمبل تكيه بر خدا و ارزشهاى اسلامى چنين مىفرمود:
شما ملاحظه مىكنيد كه از اطراف،دشمنها در تبليغاتشان چه مىكنند با ما،در تأييد دشمنهاى ما چه كارها مىكنند و ما جز خداى تبارك و تعالى به كسى اتكا نداريم.آنها هر چه دارند،ما ارزش انسانى داريم و خدا داريم. [1]
2.انقلابى بودن نظام اسلامى
دومين ويژگى كه بر تبليغات جنگ اثر تام گذاشته است،انقلابى بودن نظام است.اين موضوع باعث شده است تا تبليغات ما اولاً،خصلت«هجومى» بيابد،ثانياً،واقعيت را كاملاً از هم متمايز كند و ثالثاً،خواستار بىتوجهى و يا دستكم،كمتوجهى به زندگى روزمره باشد.هر انقلابى براى پاس داشتن خون شهيدان و طرد قطعى دشمنان خود ناگزير است آنان را قاطعانه مورد هجوم