responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) المؤلف : شیرازی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 32

جمهورى اسلامى بود.التزام به دين و انجام وظايف به عنوان اداى تكليف، اثراتى همه جانبه در تمامى شؤون كشور از جمله تبليغات داشته است.اثرات مشخص دين بر تبليغات جنگ را مى‌توان در دو عنوان زير خلاصه نمود:

1-1.ارزشى بودن گفته‌ها و مواضع

اصل مستمرّ و بنيانى در تبليغات امروزين،اصالتِ انسان است.تبليغات كنونى بر اساس ارزش‌هاى مادى-كه طبيعتاً متغيّرند و مبناى خاكى و طبيعى دارند-و نه ارزش‌هاى معنوى،براى كسب حداكثر سود انجام مى‌شود.در اين نگرش،جز نفع نهايى،اعتقاد به هيچ چيز اصالت و ثبات ندارد و اگر شرايطى استفاده از احساسات دينى مردم را اقتضا كند،بايد به ديندارى تظاهر نمود،امّا در يك نظام دينى كه ارزش‌ها و مواضع منبعث از دين است، به‌سادگى و سهولت نمى‌توان آن‌ها را تغيير داد؛خواه به دليل اعتقاد پيروان يا اعتقاد مجريان.در نتيجه،بايد اذعان داشت كه«دينى بودن نظام»تا اندازه‌اى منجر به محدوديّت حيطۀ تبليغات و امكان مانور و قابليّت انطباق با شرايط مستحدثه شده است.در اين رويكرد،نگرش به تبليغاتِ جنگ بايد صادقانه و مطابق با محتواى پيام اسلامى اعمال مى‌شد.

2-1.چگونگى گزينش شعارها و سمبل‌ها

مسألۀ ديگرى كه به تبع دينى بودن نظام در تبليغات جنگ به وجود مى‌آيد، محدوديّت در انتخاب شعارها و سمبل‌ها است.تبليغات امروزى هر گاه كه لازم ببيند،از هر شعارى و هر سمبلى استفاده مى‌كند،در حالى كه نظام اعتقادى مبتنى بر دين به دليل لزوم رعايت حرام و حلال الهى نمى‌تواند از هر روشى كه او را به هدف مى‌رساند،استفاده كند.

اسم الکتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج6) المؤلف : شیرازی، محمد    الجزء : 1  صفحة : 32
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست