و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود، و وى آن همه را به انجام رسانيد، [ خدابه او ] فرمود: من تو را پيشواى مردم قرار دادم.
خداوند متعال در اين آيه ضمن اشاره به جايگاه مهم رهبرىانسانها، مقام امامت و رهبرى امت را برترين مقامى معرّفى مىكند كه انسان ممكن است به آن برسد؛ مقامى برتر از نبوّت و رسالت! اين آيه شأن و منزلت امامت و رهبرى را پس از پيمودن مراحل گوناگون آزمايشهاى الهى بيان مىكند كه براى هر پيغمبرى ميسور نبوده است. از اين رو، پيامبران بزرگ هم شأن راهنمايى و هدايت و هم شأن رهبرى و امامت را داشتند. [2]
آيات بسيارى به مسألۀ رهبرى و نقش آن در هدايت جامعۀ اسلامى پرداخته است. آيۀ ابلاغ جانشينى براى پيامبر: يٰا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ [3]، آيۀ ولايت: اِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اللّٰهُ وَ رَسُولُهُ [4]و آيۀ اولىالامر: أَطيٖعُوا اللّٰهَ وَ أَطيٖعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِى الاَمْرِ مِنْكُمْ [5]، نمونههايى از آيات قرآنى در بارۀ موضوع و مسائل مهم رهبرى است
[1] . بقره (2) ، آيۀ 124.
[2] . ر. ك: مجموعه آثار، شهيد مطهرى، ج 3، ص 319.
[3] . «اى پيامبر ابلاغ كن. . . .» مائده (5) ، آيۀ 67.
[4] . «ولىّ شما تنها خدا و پيامبر اوست. . . .» همان، آيۀ 55.
[5] . «خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد.» نساء (4) ، آيۀ 59.
اسم الکتاب : عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس (ج4) المؤلف : شیدائیان، حسین الجزء : 1 صفحة : 22