اسم الکتاب : ترور و دفاع مشروع المؤلف : برجی، یعقوبعلی الجزء : 1 صفحة : 87
فصل دوم دفاع مشروع در حقوق بينالملل
حق دفاع مشروع در نظامهاى حقوقى موجود جهان، مانند نظامهاى حقوقى كامن لا، سيويل لا، حقوق اسلامى، كد يهود، حقوق قارۀ آفريقا و. . . به رسميّت شناخته شده است. ميثاق جامعه ملل، پيمان بريان كلوك و منشور ملل متحد نيز دفاع مشروع را حق قانونى دولتها دانستهاند. [1]
1. مبناى مشروع بودن دفاع
حقوقدانان درباره فلسفه مشروع بودن دفاع نظرات متعددى ارائه دادهاند. سوآرز ) ezrauS( حق دفاع مشروع را نتيجۀ غريزى حفظ جان و موجوديت مىداند و چنين اظهار نظر مىكند كه اين تمايلات در حيوان و انسان امرى بديهى است. [2]
بِلى ) illeB( ، ايالا ) alayA( ، ولف ) floW( و كارارا ) ararraC( معتقدند كه حق حيات از حقوق طبيعى افراد بشر مىباشد و هرگاه به جهتى از جهات اين حق به خطر افتد و حفاظت اجتماعى كافى نباشد و يا اصلاً توسل به قوۀ حاكمه و حمايت جامعه ميسر نگردد، انسان آزاد است كه به وسايل شخصى براى حفظ حيات خود اقدام نمايد و همگى حقوق طبيعى [3]را ضامن اجراى دفاع مشروع مىدانند. [4]
[1] . دفاع مشروع يكى از شاخههاى حقوق جزاى عمومى است. حقوق جزاى عمومى مجموعه قوانين و قواعدى است كه نظم عمومى را تأمين مىكند و تخلف از اين نظم را به عنوان جرم مىشناسد و با مجازات و اقدامات تأمينى و تربيتى پاسخ مىگويد. (نوربها، دكتر رضا، زمينه حقوق جزاى عمومى، ص 35) .
[2] . خسروى، علىاكبر، حقوق بينالملل، دفاع مشروع، ص 47.
[3]. اصطلاح حقوق طبيعى يا فطرى را در برابر حقوق موضوعه به كار مىبرند. حقوق موضوعه مجموعه قواعدىاست كه در زمان معين بر ملتى حكومت مىكند و اجراى آن از طرف سازمانهاى اجتماعى تضمين مىشود، ولى حقوق فطرى و طبيعى به قواعدى مىگويند كه برتر از اراده حكومت و غايت مطلوب انسان است و قانونگذار بايد كوشش كند تا آنها را بيابد و راهنماى خود قرار دهد. (كاتوزيان، دكتر ناصر، فلسفه حقوق، ج 1، ص 26) در ميان حكماى اسلام خواجه نصير طوسى در كتاب اخلاق ناصرى حقوق را به موضوعه و طبيعى تقسيم كرده است.
[4] . علىآبادى، عبدالحسين، حقوق جزاى عمومى، ص 225 (1340) .
اسم الکتاب : ترور و دفاع مشروع المؤلف : برجی، یعقوبعلی الجزء : 1 صفحة : 87