بنÙشه (در Ùارسی میانه ag § wanafs ، معرب آن بَنَÙْسَج Ø› رجوع کنید به واژه های ایرانی خویشاوند آن : Ú©Ùردی a § wanaws ØŒ مازندرانی e § s ¦ vanu ØŒ سمنانی a § benows ØŒ Ùˆ جز اینها)ØŒ نام Ùارسی مشترکی برای انواع L. Viola . پارسا (ج 1ØŒ ص 956Ù€970) از میان گروه بسیار بزرگ انواع بنÙشه Ú©Ù‡ در مناطق معتدل نیمکرة شمالی یاÙته Ù…ÛŒ شود، شانزده نوع٠بومی ایران را ذکر Ùˆ وص٠کرده است (قهرمان دو گونه جدید را در Ùلور ایران ØŒ یکی در ج 1ØŒ Ø´ 40ØŒ Ùˆ دیگری در ج 6ØŒ Ø´ 748ØŒ وص٠و تصویر کرده است ). از این میان ØŒ آنچه در مقالة Øاضر مورد توجه است نوع L. V. odorata (Ù„Ùظاً، «بنÙشة خوشبو») و، تا اندازه ای ØŒ نوع L. V. tricolor (Ù„Ùظاً، «بنÙشة سه رنگ ») است . «بنÙشة خوشبو» Ú©Ù‡ در Ùارسی به نام مطلق٠بنÙشه Ùˆ گاهی بنÙشة ایرانی (در برابر بنÙشة Ùرنگی یعنی «بنÙشة سه رنگ »؛ رجوع کنید به دنبالة مقاله ) یا بنÙشة معطّر/ عطر خوانده Ù…ÛŒ شود، در ایران خودروست ØŒ Ùˆ معمولاً در نقاط سایه دار٠خنک دور از چشم گذریان ØŒ هر جا Ú©Ù‡ اØوال اقلیمی مناسب باشد، Ù…ÛŒ روید، ولی گزارش کرده اند Ú©Ù‡ بویژه در رستم آباد (گیلان )ØŒ درّة کَندَوان (نزدیک چالوس )ØŒ در جنگل پیرامون رامسر Ùˆ در بیشه های گرگان Ùراوان است (رجوع کنید به «بنÙشة طبری » Ú©Ù‡ گاهی در شعر قدیم Ùارسی برای این نوع بنÙشه به کار رÙته است ). این بنÙشه از روزگار قدیم همیشه در ایران Ù…Øبوب بوده ØŒ چنان Ú©Ù‡ در بندهش در شمار گیاهان دارای گلهای خوشبو، Ùˆ نیز متعلّق به تیر (یکی از امشاسپندان ) شمرده شده است (ص 87 Ù€ 88). بنÙشه ها ضرورتاً بنÙØ´ رنگ نیستند: آنها را به رنگهایی از سÙید گرÙته تا ارغوانی سیر ــ شامل زرد، آبی ØŒ کبود، بنÙØ´ Ùˆ جز اینها ــ گزارش کرده اند. در ادب Ùارسی Ùˆ در برخی از تألیÙات داروشناسی سنّتی ØŒ شواهدی برای گوناگونی رنگ بنÙشه یاÙته Ù…ÛŒ شود؛ مثلاً، بنÙشة سÙید را منوچهری دامغانی (متوÙÛŒ 432Ø› ص 207) ذکر کرده است Ø› برخی از شاعران ØŒ گنبد کبود آسمان را «بنÙشه گون » یا «بنÙشه رنگ » توصی٠کرده اند، Ùˆ ابوریØان بیرونی (362Ù€440) در صیدنة (ص 133) به نقل از بولÙس * (یعنی پائولوس آیگینائی ØŒ Ú©Ù‡ در Øدود 640 میلادی رونق داشت ) Ù…ÛŒ نویسد: «برخی روغن ( بنÙشة ) ارغوانی را به کار Ù…ÛŒ برند، برخی روغن بنÙشة زعÙرانی رنگ ØŒ Ùˆ برخی روغن بنÙشة سÙید را» (نیز رجوع کنید به در زیر به ارتباط رنگ بنÙشه با موی سر Ùˆ «خطّÙ» معشوق شعراء). تشبیهات Ùˆ استعاراتی مبتنی بر برخی از خصایص گیاهشناختی بنÙشه ها در ادب قدیم Ùارسی پدید آمده است . گلبرگهای نامنظّم بنÙشه ØŒ یا شاید یک دسته Ú¯ÙÙ„ بنÙشه ØŒ زل٠آشÙته یا مجعّد، Ø·Ùرّه یا جَعد گیسوی یار را نزد شاعران تداعی کرده است . این ویژگی به اضاÙØ© رنگ ارغوانی سیاهگون برخی از انواع بنÙشه ØŒ همراه با Ù…Ùهوم خوشبویی یا بدون این Ù…Ùهوم ØŒ مبنای استعارة بنÙشه = زل٠یا گیسو، Ùˆ تشبیهاتی چون «بنÙشهْ موی / زل٠» واقع شده است ØŒ Ùˆ رنگ کبود یا آبی خاکستری گونه ای از بنÙشة خوشبو مایة تشبیهات «بنÙشهْ عارض / عذار» دربارة رخسار معشوق ØŒ Ùˆ «بنÙشهْ خط » دربارة Ù…Øبوبی «نوخط » گشته است . اغراق در تشبیه زل٠خوشبوی به بنÙشه را، یا بالعکس ØŒ در مطلع مسمّط بدیعی از قاآنی (متوÙÛŒ 1270) Ù…ÛŒ توان دید (ص 669Ù€671): «بنÙشه رÙسته از زمین به طر٠جویبارها/ Ùˆ یا گسسته Øور٠عین ز زل٠خویش تارها.» دیگر این Ú©Ù‡ بنÙشه ها نوعاً گیاهانی Ú©Ù… رشدند Ùˆ گلهای Øقیر آنها، در برخی از انواع ØŒ بر ساقه های خود اندکی سر به زیر دارند، گویی Ú©Ù‡ از شرم سراÙکنده باشند. از این گذشته ØŒ ظاهراً گوشه گیری در نقاط نیمه تاریک Ùˆ کنار اÙتاده (در زیر پرچینها، در شکاÙهای صخره ها، Ùˆ مانند اینها) را ØªØ±Ø¬ÛŒØ Ù…ÛŒ دهند Ùˆ در میان ساق Ùˆ برگ گیاهان اطرا٠خود تقریباً Ú¯ÙÙ… اند. ترکیبی از این خصایص منجر به سه تداعی معانی شاعرانه در ادب Ùارسی گشته است : 1) Ùروتنی ØŒ شرم ØŒ مثلاً، «یار سر از شرم چون بنÙشه Ùرو برد/ Ú¯Ùرد٠گÙلش تا بنÙشه زار بر آمد»، سوزنی ØŒ ص 369Ø› 2) غÙلت ØŒ مثلاً، «تا Ú©ÛŒ آخر Ú†Ùˆ بنÙشه سَر٠غÙلت در پیش ØŸ/ Øی٠باشد Ú©Ù‡ تو در خوابی Ùˆ نرگس بیدار!»، سعدی ØŒ ص 719Ø› 3) دریغ (خوردن )ØŒ اندوه ØŒ سوگ ØŒ مثلاً، «بنÙشه وار نشستن Ú†Ù‡ سودْ سَرْ در پیش / دریغ بیهÙده خوردن بدان دو نرگس مست ؟»، سعدی ØŒ ص 760Ø› «گذار Ú©Ù† Ú†Ùˆ صبا بر بنÙشه زار Ùˆ ببین / Ú©Ù‡ از تطاول زلÙت Ú†Ù‡ سوگوارانند!»، ØاÙظ ØŒ ج 1ØŒ غزل Ø´ 190ØŒ بیت 4. یکی از ادبای عرب ØŒ ابوالعلاء سÙنْدی (به نقل نویری ØŒ ج 11ØŒ ص 229)ØŒ بنÙشة «آسمانی جامه » Ùˆ «مÙشکین Ù†ÙŽÙَس » را به «دلداده ای مهجور Ú©Ù‡ با دلی Ù¾Ùر ( از اندوه ) سر خود بر زانو نهاده » تشبیه کرده است . نظیر این تشبیه را در شعر ØاÙظ (متوÙÛŒ 792Ø› ج 1ØŒ غزل Ø´ 357ØŒ بیت 6) نیز Ù…ÛŒ یابیم : «بی ناز نرگسش سر سودایی از ملال / همچون بنÙشه بر سر زانو نهاده ایم .» بنÙشه های خوشبوی ÙˆØØ´ÛŒ را Ù…ÛŒ توان پرورش داد Ùˆ در باغ کاشت . در 921ØŒ ابونصری هروی (ص 207Ù€ 208) دستورهایی برای کشت بنÙشه (در ناØیة هرات ) Ù…ÛŒ دهد. ÙˆÛŒ سه گونه بنÙشه ذکر Ù…ÛŒ کند: «کبود، از صد برگ Ùˆ رسمی ØŒ ارغوانی ØŒ Ùˆ سÙید» (ضمناً، در ص 223ØŒ یک «بنÙشة کوهی » را هم ذکر کرده Ú©Ù‡ «نهال ÙˆÛŒ نیم ذرع Ù…ÛŒ شود Ùˆ Ú¯Ù„ آن ارغوانی Ùˆ خوشبوی است »). اعتمادالسلطنه در المآثر Ùˆ الا´ثار ØŒ Ú©Ù‡ Ø´Ø±Ø Ø§Ø¨Ø¯Ø§Ø¹Ø§Øª Ùˆ دستاوردهای چهل سال نخست سلطنت ناصرالدین شاه قاجار (1264Ù€1313) است ØŒ به کشت «سه رنگ بنÙشة ایرانی Ù¾Ùرپَر» Ùˆ وارد کردن Ùˆ کاشتن «سه رنگ Ú¯Ù„ بنÙشة Ùرنگی » در باغهای تهران Ù…ÛŒ بالد (ج 1ØŒ ص 136). «بنÙشة Ùرنگی » ÙˆØØ´ÛŒ ØŒ arvensis var. V. tricolor ØŒ در بیشه ها Ùˆ چمنزارها در شمال ØŒ شمال غرب Ùˆ مغرب ایران Ùˆ نیز در نواØÛŒ البرز Ùˆ تهران Ù…ÛŒ روید (رجوع کنید به قهرمان ØŒ ج 6ØŒ Ø´ 794). «بنÙشة Ùرنگی »، Ú†Ù‡ خودرو Ú†Ù‡ پرورشی ØŒ بی بوست . گونة پرورشی «دو رَگه »، hortensis var. V. tricolor ØŒ گرچه ØŒ همچنان Ú©Ù‡ اعتمادالسلطنه ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯Ù‡ ØŒ Ú¯Ù„ باغی٠نسبتاً تازه واردی در ایران است ØŒ Ùˆ هر چند مانند نیای ÙˆØØ´ÛŒ خود بی بوست ØŒ ولی در ایران بسیار Ù…Øبوب Ùˆ مقبول گشته است ØŒ شاید از آن رو Ú©Ù‡ گلهای آدمْ روی آن (برخی به ظاهر بشّاش Ùˆ برخی گویی در اندیشه ) Ú©Ù‡ در اوایل بهار Ù…ÛŒ Ø´Ú©Ùند، جشن Ùˆ شادمانی نوروزی را به خاطر Ù…ÛŒ آورند. پزشکان Ù€ گیاهداروشناسان دورة اسلامی ØŒ Ú©Ù‡ عموماً توجهی به گوناگونی گیاهشناختی بنÙشه های بومی نداشته اند، خواص درمانی بسیاری برای بنÙشه / بنÙسج به طور Ú©Ù„ÛŒ ØŒ ذکر کرده اند (در مآخذ عربی ØŒ بنÙشه را گاهی ÙÙرÙیر/ ÙÙرÙیر هم نامیده اند؛ از یونانی porphyra به معنای «رنگ ارغوانی »). خلاصه ای از این خواص به نقل ابن بیطار (ج 1ØŒ ص 14Ù€15) از جالینوس Ùˆ دیوسکوریدس Ùˆ تنی چند از Øکیمان دورة اسلامی چنین است : (ضماد برگ آن تنها یا با آرد جو) مبرّد است و، لذا، سودمند برای تسکین آماسهای گرم ØŒ مثلاً ورم گرم چشم Ùˆ التهاب معده (جالینوس Ùˆ دیوسکوریدس )Ø› (خوردن ( عصاره ) Ú¯Ù„ آن با آب ) برای خناق Ùˆ اÙمّالصÙبیان (دیوسکوریدس )Ø› (ضماد بنÙشة تازه بر روی سر Ùˆ پیشانی ) مسکن سر درد ناشی از گرمی ØŒ Ùˆ (خوردن آن با شکر) Ù…Ùسهلی قوی است (ØÙبَیش بن الØسن دمشقی )Ø› (آشامیدن شربتی از Ú¯Ù„ بنÙشه Ùˆ شکر) سودمند برای ذات الجنب ØŒ سرÙÙ‡ Ùˆ شَوْصَه (ابن ماسویه )Ø› (شربت آن ) مدرّ بول است Ùˆ سودمند برای درد Ú©Ùلیه (ابن سینا)Ø› (خوردن یا بوییدن Ú¯Ù„ تازة آن ) Ù…Øلّل آماسها، سودمند برای سرÙØ© ناشی از Øرارت ØŒ منوّمی معتدل ØŒ Ùˆ مسکن سردرد عارض از صÙراء Ùˆ خون٠«ØÙرّی٠» (تند، سوزان ) (Ù…Ø³ÛŒØ Ø¨Ù† ØÙŽÚ©ÙŽÙ… )Ø› (مربّای Ú¯Ù„ بنÙشه ) ملیّن گلو Ùˆ Ø´Ú©Ù… است ولی معده را سست Ùˆ شهوت را ساقط Ù…ÛŒ کند (رازی )Ø› (برگ بنÙشه ) برای جَرَب صÙراوی Ùˆ دَمَوی خوب است ØŒ (Ú¯Ù„ آن ) برای زکام Ùˆ «نَزَلاتی Ú©Ù‡ به سینه Ù…ÛŒ ریزد»، Ùˆ (روغن آن با مصطکی ) برای آماس صÙراوی میان انگشتان (شری٠ادریسی ). اخوینی بخاری (متوÙÛŒ 373ØŸ)ØŒ مؤل٠کهنترین پزشکی نامة Ùارسی موجود، هدایة المتعلّمین ÙÛŒ الطّب ØŒ موارد کاربرد بسیاری برای بنÙشه ذکر کرده Ú©Ù‡ برخی از آنها در تألیÙات پیشینیان او دیده نمی شود Ùˆ اØتمالاً Øاصل تجارب شخصی اوست ØŒ مثلاً: در ضمادی بر روی جایگاه کبد برای درمان یرقان (ص 467)Ø› در جوشانده ای به عنوان نشستْ شویه برای درمان سرطان زهدان (ص 538) Ùˆ برای رÙع تب ناشی از همّ Ùˆ غم (ص 654)Ø› چکانیدن روغن بنÙشه در گوش برای بیرون آوردن جانوری Ú©Ù‡ به درون آن رÙته باشد (ص 287)Ø› Ùˆ خوردن «بنÙشة پرورده » (به Ø´Ùکَر) با کشکاب برای درمان آماس مثانه (ص 501). در اØادیث مذهبی شیعیان نیز تأکید بر مناÙع بنÙشه یاÙته Ù…ÛŒ شود؛ مثلاً عَلاّ مة مجلسی در بØار الانوار (ج 59ØŒ ص 221Ù€223) اشارات عدیدی به این مناÙع را روایت کرده است ØŒ از جمله : «اگر مردم Ù…ÛŒ دانستند در بنÙشه Ú†Ù‡ ( مناÙعی ) است ØŒ ( شربت ) آن را جرعه جرعه Ù…ÛŒ آشامیدند» (مَرْوی از رسول اکرم ØŒ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم )Ø› «Øرارت تب را با بنÙشه Ùˆ آب سرد بشکنید» (مروی از علی بن ابی طالب ØŒ علیه السّلام )Ø› «برتری ( روغن ) بنÙشه بر ( دیگر ) روغنها مانند برتری اسلام است بر ( دیگر ) ادیان «(مروی از Øسین بن علی ØŒ علیه السّلام )Ø› «روغن بنÙشه دماغ را تقویت Ù…ÛŒ کند» (مروی از همو). آنچه از این موارد استعمال سنتی امروزه در ایران باقی مانده این است Ú©Ù‡ گاهی دمکردة Ú¯ÙÙ„ بنÙشة تنها را به عنوان تب بÙر Ù…ÛŒ خورند، ولی معمولاً دمکردة مخلوطی از Ú¯Ù„ بنÙشه Ùˆ چند گیاه دیگر را به کار Ù…ÛŒ برند. یکی از رایجترین این دمکرده های مرکّب «چهار Ú¯Ù„ » نام دارد، یعنی بنÙشه ØŒ نیلوÙر آبی ØŒ پنیرک Ùˆ Ú¯Ù„ کدو، Ú©Ù‡ به عنوان تب بر، «خÙÙ†ÙŽÚ©ÛŒ »، Ùˆ برای سینه درد به کار Ù…ÛŒ رود. همین ترکیب به اضاÙØ© ترنجبین ØŒ علاوه بر خواص پیشین ØŒ مسهل سبÙÚ©ÛŒ نیز هست . منابع : ابن بیطار، الجامع Ù„ÙÙ…Ùردات الادویة Ùˆ الاغذیة ØŒ بولاق 1291Ø› Ù…Øمدبن اØمد ابوریØان بیرونی ØŒ کتاب الصیدنة ÙÛŒ الطّب ØŒ چاپ عباس زریاب ØŒ تهران 1370 Ø´ Ø› قاسم بن یوس٠ابونصری هروی ØŒ ارشاد الزراعة ØŒ چاپ Ù…Øمد مشیری ØŒ تهران 1346 Ø´ Ø› ربیع بن اØمد اخوینی بخاری ØŒ هدایة المتعلمین ÙÛŒ الطّب ØŒ چاپ جلال متینی ØŒ مشهد 1344 Ø´ Ø› Ù…Øمد Øسن بن علی اعتمادالسلطنه ØŒ الما´ثر Ùˆ الا´ثار ØŒ چهل سال تاریخ ایران ØŒ چاپ ایرج اÙشار، ج 1ØŒ تهران 1363 Ø´ Ø› بندهش ØŒ ( گردآوری ) Ùرنبع دادگی ØŒ ترجمة مهرداد بهار، تهران 1369 Ø´ ØŒ شمس الدین Ù…Øمد ØاÙظ ØŒ دیوان ØŒ چاپ پرویز ناتل خانلری ØŒ تهران 1362 Ø´ Ø› Ù…ØµÙ„Ø Ø¨Ù† عبدالله سعدی ØŒ کلیات سعدی ØŒ چاپ Ù…Øمد علی Ùروغی ØŒ تهران 1363 Ø´ Ø› Ù…Øمدبن مسعود سوزنی ØŒ دیوان ØŒ چاپ ناصرالدین شاه Øسینی ØŒ تهران 1338 Ø´ Ø› Øبیب الله بن Ù…Øمد علی قاآنی ØŒ دیوان ØŒ تهران 1363 Ø´ Ø› اØمد قهرمان ØŒ Ùلور ایران ØŒ تهران ØŒ ج 1ØŒ 1357Ø´ ØŒ ج 6ØŒ 1363 Ø´ Ø› Ù…Øمدباقربن Ù…Øمدتقی مجلسی ØŒ بØارالانوار ØŒ بیروت 1403/1983Ø› اØمدبن قوص منوچهری ØŒ دیوان ØŒ چاپ Ù…Øمد دبیرسیاقی ØŒ تهران 1363 Ø´ Ø› اØمدبن عبدالوهاب نویری ØŒ نهایة الارب ÙÛŒ Ùنون الادب ØŒ قاهره ( بی تا. ) Ø› Ahmad Parsa, Flore de l'Iran , I, Tehran 1951. / هوشنگ اعلم /