اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 666
در
كورههاى آدمسوزى به آتش كشيده شدند و مصداق «عذاب الحريق» اين جهان نيز
دربارۀ آنها تحقق يافت.
علاوه
بر اين «ذونواس يهودى» بنيانگذار اصلى اين بناى شوم، نيز از شر اعمال خود بر كنار
نماند.
آنچه
در بالا در مورد «اصحاب اخدود» گفته شد، موافق نظريۀ معروف و مشهور است، ولى
روايات ديگرى نيز در اين زمينه وجود دارد كه نشان مىدهد اصحاب اخدود تنها در
«يمن» و در عصر «ذونواس» نبودند، تا آنجا كه بعضى از مفسران ده قول دربارۀ
اصحاب اخدود نقل كردهاند! در روايتى از امير مؤمنان على عليه السلام مىخوانيم كه
فرمود: «مجوس اهل كتاب بودند و به كتاب آسمانى خود عمل مىكردند، يكى از پادشاهان
آنها با خواهر خود همبستر شد و آن زن از پادشاه خواست كه ازدواج با خواهر را مجاز
بشمارد، ولى مردم نپذيرفتند و زير بار نرفتند و پادشاه عدهاى از مؤمنان را كه سخن
او را قبول نكردند در خندقى از آتش افكند[1]».
و اين
در مورد «اصحاب اخدود فارس» است، و در مورد «اصحاب اخدود شام» نيز نوشتهاند در
آنجا مردم مؤمنى مىزيستند و «آنتياخوس» آنها را در خندق آتش افكند[2].
بعضى
نيز اين ماجرا را مربوط به «اصحاب دانيال» پيامبر معروف بنى اسرائيل و يارانش
دانستهاند كه در كتاب دانيال از تورات به آنها اشاره شد، و «ثعلبى» هم اخدود فارس
را بر آنها منطبق ساخته است[3].
هيچ
بعيد نيست كه «اصحاب اخدود» شامل همه اينها و مانند آن بشود، هرچند مصداق معروف و
مشهور آن همان داستان ذونواس در سرزمين يمن است. (ج 337/26 تا 340.)