از
«تحصيل» (به دست آوردن) و در اصل به معنى «بيرون آوردن مغز از پوست» است، همچنين
به تصفيۀ معادن و خارج كردن طلا و امثال آن از سنگ معدن، اطلاق مىشود، سپس
در معنى وسيعى، يعنى مطلق استخراج و مجزا ساختن به كار رفته، و در آيۀ مورد
بحث منظور جداسازى خير و شرى است كه در دلها نهفته شده (كنايه از آشكار شدن نيكى و
بدى)، اعم از ايمان و كفر يا صفات حسنه و رذيله و يا نيات خوب و بد كه همۀ
آنها در روز قيامت از يكديگر جدا و آشكار مىشود و هركس برطبق آن به پاداش و كيفر
خود مىرسد، همان گونه كه در آيۀ 9 سوره طارق آمده است: يوم تبلى السّرائر.
«در آن روز كه اسرار درون آشكار شود».
آرى
خداوند هميشه و در همه حال از اسرار درون و برون به طور كامل آگاه است، ولى اثر
اين آگاهى در قيامت و به هنگام پاداش و كيفر ظاهرتر و آشكارتر مىشود، و اين
هشدارى است به همۀ انسانها كه اگر به راستى به آن ايمان داشته باشند سدّ
نيرومندى در ميان آنان و گناهان ايجاد مىكند، اعم از گناهان آشكار و پنهان، و
گناهان برون و درون، و اثر تربيتى اين اعتقاد بر كسى پنهان نيست. (ج 252/27-253.)
[***] حصن در جمع: «حصون» است:...وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ
مٰانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اَللّٰهِ... «... و آنها (كافران اهل
كتاب) گمان مىكردند كه دژهاى محكمشان آنها را از عذاب الهى مانع مىشود...» حشر/
2.
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 526