دربارۀ
واژۀ «حزب» پيش از اين سخن گفتيم و نشانههايى نيز از «حزب شيطان» بر
شمرديم.
در
آيۀ مورد بحث و همچنين آيۀ 56 سورۀ مائده كه از حزب خدا سخن مىگويد،
روى مسئله «حبّ فى اللّه و بغض فى اللّه» و ولايت اولياى حق تكيه كرده است، مثلا
در آيۀ سورۀ مائده بعد از بيان مسئله «ولايت» و حكم به وجوب اطاعت خدا
و اطاعت رسول و آنكس كه در حال نماز زكات پرداخته (امير مؤمنان على عليه
السّلام)، سخن از «حزب اللّه» به ميان آمده، و در آيۀ مورد بحث نيز روى قطع
رابطه دوستى از دشمنان خدا تكيه كرده است، بنابراين خط «حزب اللّه» همان خط ولايت
و بريدن از غير خدا و پيامبر و اوصياى اوست.
در
مقابل به هنگام توصيف «حزب شيطان» كه در آيات قبل از آيۀ مورد بحث به آن
اشاره شده، بارزترين نشانههاى آنها را همان نفاق و دشمنى با حق و فراموشى ياد خدا
و دروغ و نيرنگ مىشمرد.
قابل
توجه اين است كه در يك مورد مىگويد:فَإِنَّ حِزْبَ اَللّٰهِ هُمُ اَلْغٰالِبُونَمائده/
56 و در مورد ديگر مىفرمايد:أَلاٰ إِنَّ حِزْبَ اَللّٰهِ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَمجادله/
22. و با توجه به اين كه «فلاح» نيز همراه با پيروزى و غلبه بر دشمن است هر دو آيه
به يك معنى بازمىگردد، با اين قيد كه «فلاح و رستگارى» مفهومى عميقتر از مفهوم
«غلبه و پيروزى» دارد، چرا كه وصول به هدف را نيز مشخص مىكند، و برعكس حزب شيطان
را به زيانكارى و شكست و ناكامى در برنامهها و بازماندگان از مقصد، توصيف مىكند.
(ج 472/23.)
جمع
«حزب» است و همانطور كه پيشتر اشاره كرديم، «حزب» در اصل به معنى
[*]... أُولٰئِكَ حِزْبُ اَللّٰهِ أَلاٰ
إِنَّ حِزْبَ اَللّٰهِ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ.«(كسانى كه با دشمنان
خدا و رسولش دوستى نمىكنند)... آنها حزباللّهاند بدانيد حزب اللّه پيروز است»
مجادله/ 22.
[**]وَ لَمّٰا رَأَ اَلْمُؤْمِنُونَ
اَلْأَحْزٰابَ قٰالُوا هٰذٰا مٰا وَعَدَنَا
اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُوَ مٰا زٰادَهُمْ إِلاّٰ
إِيمٰاناً وَ تَسْلِيماً.«هنگامى كه مؤمنان، لشكر احزاب را ديدند،
گفتند: اين همان است كه خدا و رسولش به ما وعده فرموده و خدا و رسولش راست گفتهاند
و اين موضوع جز بر ايمان و تسليم آنها چيزى نيفزود» احزاب/ 22.
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 500