اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 419
اطلاق
شده است. مسلما چنين كسى در برابر گناه خود مسئول است، اما چون از روى عداوت و
دشمنى نبوده، سعى خواهد كرد كه اصلاح و جبران كند. (ج 313/3، ج 259/5 - 260 و با
استفاده از منابع ذكر شده)
بطور
كلى مراد از «جاهليّت» حالتى است كه جهالت در ميان هر قوم و ملّتى، در هر زمان،
حكمفرما بوده باشد، ولى مراد از موارد آن در قرآن مجيد حالتى است كه مردم پيش از
اسلام (پيش از رسيدن به هدايت و نبوّت) داشتهاند[**]آيۀ
مورد بحث، به تشريح گفتگوها و افكار منافقان و افراد سست ايمان، در شب بعد از جنگ
احد كه شب دردناك و پراضطرابى بود و آنها از ترس جان خود بيدار مانده بودند، مىپردازد
و مىگويد:
آنها
دربارۀ خدا گمانهاى نادرست همانند گمانهاى دوران «جاهليت» و قبل از اسلام
داشتند و در افكار خود احتمال دروغ بودن وعدههاى پيامبر (ص) را مىدادند و به
يكديگر و يا به خويشتن مىگفتند: آيا ممكن است با اين وضع دلخراشى كه مىبينيم
پيروزى نصيب ما بشود؟ يعنى بسيار بعيد و غيرممكن است. قرآن در جواب آنها مىگويد:
بگو آرى، پيروزى به دست خداست و اگر او بخواهد و شما را شايسته بداند نصيب شما
خواهد كرد.
همچنين
در آيۀ 50 سورۀ مائده - آنجا كه اشراف يهود از پيامبر (ص) خواستند تا
به نفع آنها داورى كند - مىخوانيم كه خدا به پيامبرش مىفرمايد: «آيا آنها حكم
«جاهليّت» را (از تو) مىخواهند، و چه كسى براى افراد با ايمان بهتر از خدا حكم مىكند؟»[***].
اين
آيه كه به عنوان استفهام انكارى نازل شده، مىخواهد بگويد: «آيا اينها كه مدعى
پيروى از كتب آسمانى هستند انتظار دارند با احكام جاهلى و قضاوتهاى آميخته با
انواع تبعيضات، در ميان آنها داورى كنى؟»(أَ فَحُكْمَ اَلْجٰاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ).
در
حالى كه هيچ داورى براى افراد با ايمان بالاتر و بهتر از حكم خدا نيست.
[*]... يَظُنُّونَ بِاللّٰهِ غَيْرَ اَلْحَقِّ ظَنَّ
اَلْجٰاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ...«... آنها گمانهاى نادرستى
دربارۀ خدا همچون گمانهاى دوران جاهليت داشتند و مىگفتند:...» آل عمران/
154.