اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 418
... يَحْسَبُهُمُ اَلْجٰاهِلُ أَغْنِيٰاءَ مِنَ
اَلتَّعَفُّفِ...«(صدقات مخصوص فقيرانى است كه
در راه خدا ناتوان. و بيچارهاند و توانايى آنكه كارى پيش گيرند ندارند) و از فرط
عفاف چنان احوالشان به مردم مشتبه شود كه هركس از حال آنها آگاه نباشد پندارد غنى
و بىنيازند...».
كلمۀ
«جاهل» در آيۀ فوق به معنى كسى است كه به حال ايشان (فقيران) شناخت و معرفت
ندارد و آنها را نمىشناسد و بىنيازشان مىپندارد و اين گونه تعبير، از نوع جهالت
ناپسند محسوب نمىشود.[*]
و امّا
منظور از كلمۀ «جهالت» در آيۀ 17 سورۀ نساء[**]:
«توبه
تنها براى كسانى است كه كار بدى را از روى «جهالت» انجام مىدهند و سپس بزودى توبه
مىكنند...» آنطور كه از قرائن استفاده مىشود كلمۀ «جهالت» در اين
آيۀ، عبارت از طغيان غرايز و تسلّط هوسها و چيره شدن آنها بر نيروى عقل و
ايمان است و در اين حالت، علم و دانش انسان به گناه گرچه از بين نمىرود، امّا تحت
تأثير آن غرايز سركش قرار مىگيرد و عملا بىاثر مىشود و هنگامى كه علم اثر خود
را از دست داد، عملا با جهل و نادانى برابر خواهد بود[***].
ولى
اگر گناه براثر چنين جهالتى نباشد بلكه از روى انكار حكم پروردگار و عناد و دشمنى
انجام گيرد، چنين گناهى حكايت از كفر مىكند و بههمينجهت توبۀ آن قبول
نيست، مگر اين كه از اين حالت بازگردد و دست از عناد و انكار بشويد.
و مىتوان
گفت، «جهالت» در اين گونه موارد، همان غلبه و طغيان شهوت است كه انسان نه از روى
دشمنى و عداوت با حق، بلكه به علت غلبۀ هوا و هوس آنچنان مىشود كه فروغ
عقل و كنترل شهوت را از دست مىدهد، چنين كسى با اين كه عالم به گناه و حرام بودن
آن است، امّا چون علمش تحت الشعاع هوا و هوس واقع شده، به آن «جهل»
[***] امام صادق (ع) فرمود: «هر گناهى كه انسان مرتكب شود، اگرچه
عالم باشد، هنگامى كه گناه در دلش خطور مىكند جاهل است» و معناى «جهالت» اين است
كه به كنه كيفرى كه در عمل زشت است، پى برده نشود. «تبيين اللغات، به نقل از
مجمع».
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 418