هم
معناى مصدرى دارد (بينايى و آگاهى) هم معنى وصفى (شخصى آگاه) و لذا آن را به معنى
«حجّت و دليل و برهان» كه آگاهى بخش است تفسير كردهاند[1]و
به اين ترتيب اين واژه بيشتر در مورد بينشهاى فكرى و عقلى استعمال مىشود، ولى گاه
به تمام امورى كه مايۀ درك و فهم مطلب است اطلاق مىشود. (ج 255/21، ج
292/25.)
اكنون
با توجه به اين كه «مبصر» از «ابصار» كه به معنى «بينايى» است، گرفته
[*]بَلِ اَلْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ.«بلكه
انسان خودش از وضع خود آگاه است» قيامت/ 14.
[1] بنا بر احتمال اوّل «تاء» آن مصدرى است و بنا بر احتمال دوم
«تاء» تأنيث است به خاطر اين كه انسان در اين جا به معنى «جوارح» يا به معنى «نفس»
است كه تأنيث مجازى دارد و بعضى نيز آن را «تاء مبالغه» مىدانند كه خبر از شدت
آگاهى انسان بر خويشتن مىدهد.
[**]قَدْ جٰاءَكُمْ بَصٰائِرُ مِنْ رَبِّكُمْ
فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ...«دلايل روشن از طرف پروردگارتان براى شما
آمد كسى كه (بهوسيله آن حق را) ببيند به سود خود اوست...» انعام/ 104.
[***]هُوَ اَلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اَللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا
فِيهِ وَ اَلنَّهٰارَ مُبْصِراً...«او كسى است كه شب را براى شما
آفريد كه در آن آرامش بيابيد و روز را روشنىبخش قرار داد...» يونس/ 67.
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 206