در اصل به معنى «توسعه» است، سپس به معنى «نيكيها و خوبيها و
احسان» بهكاررفتهاست، زيرا اين كارها در وجود انسان محدود نمىشود و گسترش مىيابد
و به ديگران مىرسد و آنها نيز بهرهمند مىشوند («راغب» مىگويد «برّ» در
راستگويى هم بهكاررفتهاست ، زيرا در راستگويى خير زياد است).
تفاوت ميان «برّ» (به كسر باء) و «خير» از نظر لغت عرب اين است كه
«بر» نيكوكارى توأم با توجه و از روى قصد و اختيار است، ولى «خير» به هر نوع نيكى
كه به ديگرى بشود اگرچه بدون توجه باشد، اطلاق مىشود.
در اين كه مقصود از كلمۀ «برّ» (آيۀ 92 سوره آل عمران)[***]چيست؟
مفسران گفتگوى بسيار دارند:
بعضى آن را به معنى بهشت و بعضى به معنى پرهيزكارى و تقوا و بعضى
به معنى پاداش نيك گرفتهاند، ولى آنچه از آيات قرآن استفاده مىشود اين است كه
«برّ» معنى وسيعى دارد و به تمام نيكيها، اعم از ايمان و اعمال پاك گفته مىشود،
چنان كه از آيه 177 سورۀ بقره استفاده مىشود كه «ايمان به خدا و روز جزا و
پيامبران و كمك به نيازمندان و نماز و روزه و وفاى به عهد و استقامت در برابر
مشكلات و حوادث» همه از شعب «بر» محسوب مىشوند. (ج 597/1 و 598، ج 2/3 و 3.)
[*]«راغب»
در «مفردات» مىگويد: «برّ» در اصل به معنى خشكى است (در مقابل بحر «دريا»)، سپس
به كسانى كه اعمال نيكشان گسترده و وسيع است اين لفظ اطلاق شده، و از همه شايستهتر
براى اين نام ذات پاك خداوند است كه نيكى او همه جهانيان را فراگرفته است، مانند
آيه 28 سوره طور:... إِنَّهُ هُوَ اَلْبَرُّ اَلرَّحِيمُ.
[**]لَيْسَ
اَلْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ...«نيكى
(تنها) اين نيست (كه به هنگام نماز) صورت خود را بهسوى مشرق و مغرب كنيد (و تمام
گفتگوهاى شما از مسئله قبله و تغيير قبله باشد و همۀ وقت خود را مصروف آن
سازيد)...» بقره/ 177.
[***]لَنْ
تَنٰالُوا اَلْبِرَّ حَتّٰى تُنْفِقُوا مِمّٰا تُحِبُّونَ...«هرگز
به (حقيقت) نيكوكارى نمىرسيد مگر اين كه از آنچه دوست مىداريد (در راه خدا)
انفاق كنيد...» آل عمران/ 92.
اسم الکتاب : شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه المؤلف : شریعتمداری، جعفر الجزء : 1 صفحة : 187