اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 35
الذَّنبِ اِلاّ بالْاِقرار[1]؛ قسم به خدا هيچ بندهاى از
آثار بد گناه و عقوبت آن آزاد نشد، مگر بواسطه اقرار به گناه» كه موجب انقطاع الى اللّه،
انكسار قلب و مقدمه براى توبه مىشود. اميرالمؤمنين عليه السلام در مناجات شعبانيه
مىفرمايد: «جَعَلتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنبِ اِلَيكَ وَسِيلَتىِ[2]؛ خدايا اقرار به
گناه را وسيله خود براى توبه و تقرب به سوى تو قرار دادم.»
11 - اقبال و حضور قلب: دعا بايد با حضور قلب و توجّه
كامل به خدا باشد. رسول اكرم فرمود: خداوندا دعاى كسى را كه حضور قلب ندارد، قبول
نمىكند.[3] دلى كه مشغول به غير خدا باشد و صد در صد خود را متوجّه حق تعالى نسازد،
دعايش به هدف نمىرسد.
12 - سابقۀ دعا: قبل از حاجت و پيش آمدن نياز و
مشكل، بايد رابطه بنده با خدا برقرار باشد وتنها هنگام بلا به دعا نپردازد و دعا
را بر نزول بلا مقدم بدارد تا ملائكه نگويند ما اين صدا را نمىشناسيم و سابقه دعا
ندارد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: «اِنَّ الدُّعا فى
الرّخاءِ لَيَستَخرِجُ الحَوائِجَ فِى الْبَلاء؛[4]همانا دعا هنگام راحتى، حاجتها را
هنگام بلا بر آورده مىكند.»
13 - دعا براى ديگران: قال رسول اللّه صلى الله عليه و
آله و سلم: «ما مِنْ مُؤمِنٍ دَعى لِلْمُؤمِنينَ اِلاّ ردَّ اللّه عَلَيهِ مِثلَ الّذى
دَعالَهُم بِهِ...[5]؛ هيچ مؤمنى نيست كه براى مؤمنان دعا كند، مگر اينكه خداوند مثل
همان دعا را به او بر مىگرداند و در حقش مستجاب مىكند.» دعا در حق ديگران بايد
از روى محبّت باطنى، خير خواهى و ايثار باشد تا نتيجهاش عايد خود انسان شود.
14 - بالا بردن دستها: رسول اكرم صلى الله عليه و آله
و سلم هنگام دعا و ابتهال، دستها را بالا