اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 247
در پس آئينه طوطى صفتم داشتهاند آنچه استاد ازل گفت
بگو مىگويم
بنابراين اينها كلام خداوند است نهايت آنكه در آن شب
بر قلب پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نازل شده تا حضرت تلاوت نمايد و به امت
ابلاغ فرمايد نسبت به نِعَم الهى شاكر شوند و به اين كلمات دعا كنند و به اجابت
فائز گردند.»[1]
داورى به حق و عدالت
(قالَ رَبِّ اُحْكُمْ بِالْحَقِّ وَ رَبُّنَا
اَلرَّحْمنُ اَلْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ؛[2]پيامبر گفت: پروردگارا! بحق داورى
فرما (و اين طغيا نگران را كيفر ده) و پروردگار ما خداوند رحمان است و در باره آنچه
مىگوئيد (از نسبتهاى ناروا) از او كمك خواسته مىشود.)
وقتى پيامبر مردم را دعوت به حق نمود و آنان روى
گرداندند و كار را بر پيامبر سخت گرفتند و از كار شكنى دست برنداشتند، به تضرع
پرداخت و دست به دعا بلند كرد و عرض كرد خدايا بين آنها براساس حق و عدالت داورى كن.
البته حكومت و داورى خدا هميشه بر اساس حق مىباشد و نيازى نيست پيامبر بگويد
خدايا به حق داورى كن فلذا اهل تفسير گفتهاند اين قيد «بالحق» توضيحى است نه
احترازى، يعنى بر اساس حكومت حق، خودت داورى كن و حق را ظاهر بنما و آنرابر باطل
غلبه بده.[3]
مرحوم طبرسى از قتاده نقل مىكند: «پيامبر اكرم وقتى
به جنگ حاضر مىشد عرض مىكرد: «رَبِّ اُحْكُمْ بِالْحَقِّ» يعنى بين من و مشركين
به چيزى كه حق را با آن آشكار مىكنى فيصله بده.»[4] روح اين دعا كمال انقطاع و
پيوند به پروردگار و
[1]- محمد ثقفى، تفسير روان جاويد، ج 3، پيشين، ص
473