اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 167
بوى دهان روزه دار نزد من از مُشك خوشتر است؟ ده
روز ديگر روزه بگير موسى اطاعت نمود و اين چهل شبانه روز تمام شد و در اين ميقات
كه زمان و مكان مخصوصى بود مورد كرامت و عنايت قرار گرفت و خداوند بى واسطه با او
سخن گفت و در اين حال بعضى گفتهاند چنان شوق و وجد و نشاطى براى آن حضرت روى داد
كه از خود بى خود شد و شدت اشتياق و علاقه او به پرودگار، عنان اختيار را از دست
وى ربود و تمنّائى را كه مناسب با مقام او نبود نمود.
و بعضى گفتهاند مانند حضرت ابراهيم عليه السلام كه
مىخواست در دنيا از مقام و مرتبه علم اليقين در چگونگى زنده كردن مردهها، به
مقام عين اليقين برسد، مىخواست در دنيا حقيقت برايش روشن شود تا نياز به استدلال
و فكر نداشته باشد. نه اينكه خواسته باشد خدا را با چشم سر ببيند. اما انصاف اين
است كه ظاهر سئوال حضرت درخواست ديدن خدا است با چشم ظاهرى و حسى كه لازمهاش اين
است كه خداوند نعوذ باللّه با چشم قابل رؤيت باشد. و از طرفى پيامبرى مانند موسى
عليه السلام كه نمىشود نداند خدا جسم نيست و نمىشود او را با چشم مشاهده نمود پس
چگونه بود كه حضرت تقاضاى ديدن و نظر كردن به خدا را نمود؟ لذا بهترين جواب مطلبى
است كه از صاحب تفسير برهان از مرحوم صدوق از امام رضا عليه السلام در جواب مأمون
رسيده است.
جواب امام رضا به مأمون در مورد درخواست ديدن خدا
مأمون از حضرت رضا عليه السلام سئوال كرد چگونه موسى
عليه السلام به خدا عرض كرد پرودگارا به من خودت را بنما با آنكه پيغمبر بود و مىدانست
خداوند ديده نمىشود و در حاليكه شما پيامبر را معصوم مىدانيد آن حضرت جواب داد
موسى كليم اللّه مىدانست خداوند تعالى به چشم سر ديده نمىشود ولى وقتى خداوند با
او تكلم نمود و او را به قُربِ مناجات خود و اصل نمود و او به سوى قوم خود مراجعت
كرد و ايشان را از سرگذشت خود با خدا با خبر ساخت و قومش گفتند: ما
اسم الکتاب : تحليلى بر دعاهاى انبيا در قرآن المؤلف : خزائلی، محمدعلی الجزء : 1 صفحة : 167