responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : جلوه‌های دلنواز ماه المؤلف : ابن حسینی، سعید    الجزء : 1  صفحة : 13

داده‌اند به علاوه، سعد بن عباده، رئيس و خطيب مردم مدينه، از قبیله ما است.

كم كم این مناظره به جای باريك كشيده شد و مردان آن دو قبيله از جريان آگاه شده و دست به اسلحه برده، در برابر يكديگر صف‌آرایی کردند. بيم آن می‌رفت که دوباره آتش جنگ بين دو قبیله شعله‌ور گردد و زمين از خون آن‌ها رنگين شود که خبر به پيامبر رسيد، حضرت فوراً به محل حادثه آمد و با بيان و تدبير خاص خود به آن وضع خطرناك پايان داد و صلح و صفا را در ميان آن‌ها بر‌قرار نمود سپس آيه ذیل نازل شد و به صورت عمومی ‌مسلمانان را با بيان مؤثّر و موكّدی دعوت به اتحاد نمود.

(وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا...) همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراكنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد كنید، آنگاه كه دشمن یكدیگر بودید و خداوند در دل‌هایتان الفت انداخت و در سایه نعمت او، برادران یكدیگر شدید در حالی که پیش از آن بر لب پرتگاهى از آتش بودید که خدا شما را از آن نجات داد. خداوند اینگونه آیات خود را براى شما بیان مى‌كند تا هدایت شوید. [1]،[2]

· پیامها:

الف: وحدت و دورى از تفرقه، دستور الهى است. (وَ اعْتَصِمُوا)

ب: محور وحدت باید اعتقاد به خدا و رسول او باشد نه نژاد، زبان، ملّیت، رنگ پوست... (بِحَبْلِ اللَّهِ) ضمن این که محبّت اهل البیتb طبق آیه مودّت،[3] اعتقاد مشترک بین شیعه و سنّی است. امام شافعى ‌پیشوای مذهب شافعی در وجوب


[1].[10] ترجمه تفسير مجمع البيان، احمد بهشتي، ج‌4، ص، 186.

[2]. (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَ كُنْتُمْ عَلَی شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ) سوره آل عمران، آیه 110 .

[3].[12] (قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى) بگو: من برای رسالت خود از شما مزدی نمی‌خواهم مگر محبت به اهل بیتم. سوره شورى، آیه ۲۳.

اسم الکتاب : جلوه‌های دلنواز ماه المؤلف : ابن حسینی، سعید    الجزء : 1  صفحة : 13
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست