responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معجزات انبیا در تفسیر المنار المؤلف : مدرسی راد، زهرا؛ غضنفری، علی؛ میراحمدی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 65

دست خداست پس تدبیر از طرف ملائکه به معنای ظهور اثر تدبیر خداست؛ زیرا فرشتگان اسبابی هستند که از آن‌ها فایده می‌بریم.[1]

رشید رضا، مخلوقات را مظهر اسماء و صفات خدا می‌داند[2] و معتقد است مقام رسالت باعث نمی‌شود رسول در صفات بشری مانند قدرت و استطاعت از همانندی با دیگران خارج شود. ازاین‌رو، رسولان قادر نیستند چیزی را که جز خداوند کسی قادر بر ایجاد آن نیست، به و جود آورند.[3]

رشید رضا سپس می‌افزاید که بعضی از مدعیان علم گمان می‌کنند که معجزات (و کرامات)، از اموری است که با تلاش فردی به دست می‌آید یعنی انبیا (ع) (و صالحان) هر زمان که بخواهند به اختیار خودشان و در زمان حیات و بعد از مرگشان می‌توانند آن عمل خارق‌العاده را انجام می‌دهند.[4] اعتقاد به تصرف پیامبران (و صالحان) در معجزات (حوادثی خلاف سنت‌های خدا در خلقت) شرک است؛ زیرا در چیزی که مخصوص خداست دیگری جانشین خدا قرار داده می‌شود. اصل در ایجاد پدیده‌های عالم بر این است که هر پدیده مطابق نظام علی و معلولی به وجود آید. علم نیز ما را به تغییرناپذیری سنت‌ها خبر می‌دهد. پس خبرهای حاکی از وقوع پدیده‌ای برخلاف سنت‌ها و قوانین نظام، دروغ هستند.

به نظر رشید رضا، اگر پیامبران از قدرت تصرف در تکوین برخوردار بودند، نزدیکان خود را هدایت می‌کردند. این‌که نوح نتوانست فرزند کافرش را هدایت کند و نجات دهد یا پیامبر بر


[1] - محمد عماره، الاعمال الکامله للشیخ محمد عبده، ج ۵، ص ۳۰۹ .

[2] - محمد رشید رضا، المنار، ج ۱۱، ص ۲۳۷.

[3] - همان، ج ۷، ص ۳۸۲.

[4] - همان، ج ۱۱، ص ۲۲۶.

اسم الکتاب : معجزات انبیا در تفسیر المنار المؤلف : مدرسی راد، زهرا؛ غضنفری، علی؛ میراحمدی، عبدالله    الجزء : 1  صفحة : 65
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست