تحقيق بپذیرد و فروع دين و دستورهاي لازم را از ایشان دريافت
نمايد.[1] بهعبارتدیگر معجزه نبوت خاصه و عامه را بدون واسطه و برخی
مسائل مانند صدق گفتار پیامبر، قدرت، علم
پیامبر، علم و قدرت خداوند ... را باواسطه اثبات
میکند.
د. اعجاز انبيای الهي گاهي فقط عامل «تغذيه علمي» است و زماني افزون
بر صبغه حجّت و استدلال، عامل «تغذيه مادي» نيز میباشد؛ چنانكه اژدها شدن
عصاي موسی كليم (ع) فقط صبغه
برهان و اعجاز داشت، ولی تأثير همان عصا بعد از زدن به سنگ، گذشته از كرامت
خاص معنوي، عامل تغذيه مادي يهوديان نيز بوده است.[2] چنانچه رشید رضا برای نزول مائده آسمانی، فایده
تغذیه جسمی و دینی و روحانی را ذکر میکند.[3]
برای
ارزیابی دیدگاه عبده، شناخت اقسام معجزه و فاعل معجزه در دیدگاه
او لازم است. ازاینرو، ابتدا انواع خارق عادت و بعد
اقسام معجزه و فاعل معجزه و رابطه معجزه با سنتهای الهی بیان
میشود.
7- انواع خارق عادت
به نظر
دانشمندان اسلامی معجزه پدیده خارق عادتی است که از قلمرو تعليم
و مسائل فكرى و نظرى بيرون باشد و کار جادوگران و شعبدهبازان
و يا كسانى كه براثر اطلاع از يك سلسله اسرار دقيق علمى، كارهاى خارقالعادهاى را انجام مىدهند، معجزه نيست[4].