است، مدّعى
شدهاند كه پيامبر اسلام معجزهاى جز قرآن ندارد، بعضى از روشنفكر مسلمان نيز همين
نظر را پذيرفتهاند.[1]درحالیکه آیات بیانگر آن است که مردم در پی
تقاضای معجزه به دنبال دلیل و برهان و بینه برای کشف
حقیقت نبودند[2] بلکه پیامبر6 و معجزهاش را وسیلهای برای
رسیدن به خواستههای خود قرار داده بودند و فکر میکردند معجزه
در دست پیامبر6 است.
۲- رد
معجزات و تأویل آیات
در تفسیر عبده به آیاتی برمیخوریم که گر چه مضامین
آنها مخالف عقل نیست، اما تأویل برده شده است. اینک
تفسیر المنار ذیل برخی آیات مطرح میگردد.
الف- رد معجزات حضرت موسی(ع)
در قرآن معجزات بسیاری
برای حضرت موسی (ع) بیانشده است. عبده به معجزه بودن
برخی از آنها اذعان دارد که در قسمت پیش مطرح شد و تعدادی از
معجزات را نمیپذیرد که در این قسمت پژوهش موردبررسی قرار
میگیرد.
[1] - مرتضی
مطهری، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۲، ص
۱۹۷.