در
این آیه ظهور نور آن است که بر رسیدن زمان عذاب دلالت میکند و این روایت از حضرت
علی 7 نقلشده
است.[1] عبده، درباره
عمومی بودن طوفان و رسالت حضرت نوح معتقد است که قرآن هیچ
دلالتی بر عمومی بودن طوفان و رسالت حضرت برای همه اهل
زمین ندارد و اگر هم سند روایات وارده صحیح باشد، خبرِ واحد
بوده و یقین آور نیست.[2]
نتیجه
آنکه رشید رضا با استناد بهظاهر آیات، وقوع معجزه به شکل عذاب
استیصال را میپذیرد.
دوم) عذاب قوم هود
در سورههای
قمر، حاقه و هود به عذاب قوم هود اشارهشده است مانند آیات «وَتِلْكَ
عَادٌ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ و عَصَوْا رُسُلَهُ و اتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ
جَبَّارٍ عَنِيدٍ»[3]
«وَ أُتْبِعُوا فِي هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً و يَوْمَ
الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ عاداً كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلا بُعْداً لِعادٍ قَوْمِ هُود». [4]
المنار با
استناد بهظاهر آیات، دو آیه اخیر را درباره رهایی
حضرت هود و ایمان آورندگان به او و عقوبت قوم معاند دانسته و درباره عذاب نازلشده
بر این قوم بیان کرده که از این عذاب
[2] - همان، ج۱۲، ۱۰۷. برخی
مفسران با استناد به نص آیات و روایات به عمومیت طوفان اذعان
دارند.
[3] - هود ۵۹. و اینان قوم عاد بودند که آیات
پروردگارشان را انکار کردند، و از پیامبران او نافرمانی نمودند، و
فرمان هر سرکش ستیزه جویی را پیروی کردند
[4] - هود ۶۰. بدنبال آنها در اين جهان لعنت (و نام
ننگين) ماند و در قيامت (گفته مىشود) بدانيد عاد نسبت به پروردگارشان كفر و
رزيدند، دور باد عاد، قوم هود، (از رحمت خدا و خير و سعادت).