سنتهای دنیوی. سنتهای
دنیوی (ویژه رفتارهای دنیوی) نیز به
رفتارهای اجتماعی یا به رفتارهای فردی و
اجتماعی مربوط میشود. همچنین سنتهای دنیوی
به سنتهای مطلق و مقید تقسیم میشود. [1]
عبده از آیات قرآن [2]تصریح کتاب الهی بر تغییرناپذیری سنتهای
مربوط به قوانین در امتها و هستی را استنباط کرده است.[3] وی عبرتگیری از سنتهای الهی در آثار
گذشتگان و حاضران را یکی از اصول اسلام (در مقایسه با مسیحیت)
برمیشمارد که انبیا (ع) در دعوتشان بهحق، بر غیر دلیل
تکیه ننموده و بر عجایب و غرایب و خوارق عادت نظر نکردهاند.
عبده و رشید رضا حوادث خارقالعاده
را بهمنظور هماهنگی با سنتهای متعارف تأویل میبرند چراکه
معتقدند وحی از تغییر و تبدیل نیافتن سنتها سخن
گفته است ازاینرو هر روایتی که از وقوع امری برخلاف
این نظام خبر دهد، اصل بر کذب بودن آن است؛[4] نظام هستی بر اسباب و مسبباتی جاری است و هیچگونه
تغییر و دگرگونی در قوانین هستی جایی
[1] - محمد
تقی مصباح یزدی، جامعه و تاریخ از نگاه قرآن، ص
۴۶۹ «مراد از سنتهای مطلق، سنتهایی هستند
که تحقق آنها متوقف بر چیزی نیستند، استثنا پذیر نیستند
و شامل همه انسانها دائمی و همیشگی هستند. سنتهای مقید
سنتهایی هستند که تحقق آنها متوقف بر مقدماتی است که فراهم
ساختن آن مقدمات در اختیار انسان است. این سنتها قابل تغییر
و تبدیل هستند و ممکن است بعضی از آنها بر بعضی دیگر در
شرایط خاص مقدم باشد. سنتها به دو دسته فردی و اجتماعی نیز
تقسیم میشود. سنتهای فردی قوانین و نظام حاکم بر
پدیدههای فردی را بیان میکند و سنتهای اجتماعی
بیانگر قوانین و نظام حاکم بر پدیدهها و زندگی اجتماعی
و روابط میان افراد و گروهها است».