ه) در
بین دانشمندان اهل سنت عبده پیشگام در بیاعتبار
دانستن خبر واحد به شمار آمده است[1]و تأثیر
روش عبده در تقلیل شأن روایت را میتوان در دیگر
نواندیشان پس از وی مشاهده کرد. [2]
و) روش عبده
در نپذیرفتن احادیث موجب نابودی بخش عظیمی از سنت
میگردد؛ سنتی که بهمنزله تبیینکننده و روشنگر کتاب خدا
است.[3]مفسران
المنار با ذکر دلایلی چون حکمت خداوند در مبهم گذاشتن مطلب و سکوت در
بیان جزئیات بیشتر حوادث، ضعف روایات تفسیری،
و جود اسرائیلیات و احتمال نقل به معنا، از روایات در تبیین
مبهمات قرآن پرهیزکرده و به فهم خود از قرآن بسنده کردهاند. عقیده
عبده بر عدم حجیت روایات و پرهیز وی از بهرهوری روایات
تفسیری در تفسیر وی ذیل آیات ناظر بر معجزه تأثیر
بسزایی داشته است. ایشان در تفسیر آیه ۷۲
و ۷۳ بقره روایات فراوانی را که مفسران در تفسیر
این آیه یادکردهاند، رد کرده[4]و
روایات
[2] - مصطفی بن حسنی سباعی، السنة و مکانتها
فی التشریع الاسلامی، المکتب الاسلامی، دار الوراق للنشر
و التوزیع، ۲۰۰۰م، ص ۴۴.
[3]
- شلتوت نیز معتقد است عقل در مبهمات قرآن اسیر نقل
صحیح یقینی از کتاب خدا و یا سخن رسول خداست و
راهی به درک کنه آنها ندارد. رمضان خمیس الغریب، موازنة
بین منهجی مدرسة المنار و مدرسة الامناء فی التفسیر و
علوم القرآن، ص ۲۲۹ به نقل ازشلتوت «الاسلام عقیده و
شریعه»ِ، ص ۵۸ شیخ عبدالقادر مغربی نیز
درمورد شناخت شئون عالم غیب معتقد بود شرع ما را به شناخت جهنم و بهشت و
سایر موارد مربوط به عالم غیب مکلف نکرده است. همان، ص
۲۳۲ به نقل ازشیخ عبدالقادر مغربی، تفسیر جزء
تبارک، ص ۷.