اسم الکتاب : سفير حق و صفير وحي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 132
فاعليت محتاج به ابزار بدني متناسب با خود ميباشند.
حكماء و عرفاء براي هر دو دسته از ملائكه، وجودي عيني، خارج
از ظرف نفس انسان و قواي عقل و خيال او قائل هستند. علاوه بر
اينكه غير از حكماي مشائي تمامي حكماي اشراقي، تابعان حكمت
متعاليه ; و همه عرفاء از راه برهاني كه در آن، گاه از قاعده امكان اشرف
و گاه از استحاله طفره در نظام هستي بهره جسته اند، و يا از طريق
كشف و شهودي كه بيشتر عرفاء برآن تكيه دارند، جملگي آنها به
عالمي به نام عالم مثال اذعان دارند و آن عالم را علاوه بر اينكه ظرف
وجود ملائكه غير مقرب و نفوس ميدانند، ظرف موجودات مقداري
كه احكام ماده مانند شكل، رنگ و... را دارند ولي ماده ندارند دانسته و
ميگويند تمام موجودات از جمله ملائكه در عالم مثال وجودي مثالي
دارند و انسان ميتواند از طريق جدول و روزنه قوه خيال خود به آن
عالم بپيوندد و موجودات و صور آن را مشاهده كند و عكس آنها در
آينه خيالش منعكس شود; و به خاطر همين هم به آن عالم، عالم مثال
منفصل، مثال اكبر، مثال مطلق، خيال منفصل، و خيال مطلق گفته اند;
و بر خيال انسان، مثال متصل، مثال اصغر، مثال مقيد، خيال متصل، و
خيال مقيد، اطلاق كرده اند; و صدرالمتألهين (ع) در عباراتي كه از جلد
هفتم و هشتم اسفار از او نقل گرديد تصريح ميكند كه ملائكه علاوه بر
وجود حقيقي و غير اضافي كه دارند داراي رقيقه و وجودي متنزل و
مضاف و بدني مثالي هستند.
اسم الکتاب : سفير حق و صفير وحي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 132