responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 80

مساله 410- اگر شماره روزهاي حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قبل (جلو)جماع كند، مستحب است هجده نخود طلا كفاره به فقير بدهد، و اگر در قسمت دوم جماع كند نه نخود، و اگر درقسمت سوم جماع كند چهار نخود و نيم بدهد، و دادن كفاره مطابق با احتياط است هرچند واجب نيست . و احتياط آن است كه كفاره را طلاي سكه دار بدهد، و اگر ممكن نباشد قيمت آن را هم مي‌توان داد.

مساله 411- اگر كسي هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوم حيض با زن خود جماع كند، مستحب است هر سه كفاره را كه روي هم سي و يك نخود و نيم طلا مي‌شود بدهد.

مساله 412- اگر قيمت طلا در وقتي كه جماع كرده با وقتي كه مي‌خواهد به فقير بدهد فرق كرده باشد، قيمت وقتي راكه مي‌خواهد به فقير بدهد حساب كند.

مساله 413- كسي كه نمي تواند كفاره بدهد استغفار كند، و بهتر آن است كه صدقه اي هم به فقير بدهد، و اگرنمي تواند صدقه بدهد استغفار كند و هر وقت توانست بنابراحتياط مستحب كفاره بدهد.

مساله 414- طلاق دادن زن در حال حيض - به طوري كه تفصيل آن در احكام طلاق گفته مي‌شود - باطل است .

مساله 415- اگر زن بگويد در حال حيض هستم يا بگويد از حيض پاك شده ام، چنانچه متهم به دروغگويي نباشدبايد پذيرفت، و اگر مرد در حال جماع بفهمد زن حائض شده بايد بلافاصله از حالت جماع خارج شود.

مساله 416- اگر زن در بين نماز حائض شود نماز او باطل مي‌شود، و اگر شك كند كه حائض شده يا نه، بنابراحتياط اگرممكن است وارسي كند، و اگر ممكن نيست نماز را ادامه دهد و نماز او صحيح است، ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه دربين نماز حائض شده نمازي كه خوانده باطل است .

مساله 417- هنگامي كه زن از خون حيض پاك شد واجب است براي نماز و عبادتهايي كه نياز به وضو يا غسل و ياتيمم دارد غسل نمايد، و براي نماز بنابراحتياط واجب وضو نيز بگيرد، و بنابراحتياط وضو را پيش از غسل انجام دهد، و اگر پيش از غسل انجام نداد بعد از آن انجام دهد.

مساله 418- بعد از آنكه زن از خون حيض پاك شد اگرچه غسل نكرده باشد طلاق او صحيح است، و شوهرش هم مي‌تواند با او جماع نمايد، ولي احتياط مستحب آن است
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 80
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست