responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 564
سلام كردن، جواب سلام، نگاه، توجه و خطاب - ميان دو طرف نزاع مساوات را رعايت نمايد، هرچند از نظر شرافت و مقام و منزلت تفاوت داشته باشند. همچنين جايز نيست به يكي از دو طرف چيزي القا كند يا روشي را ياد دهد كه در غلبه او بر طرف ديگر موثر باشد.

مساله 3107- مكروه است قاضي در حال غضب يا عدم تعادل روحي از جهت تشنگي يا گرسنگي يا غصه يا غلبه درد يا خواب و يا احتياج به قضاي حاجت و مانند اينها اقدام به قضاوت نمايد.

مساله 3108- سزاوار بلكه گاه واجب است قاضي با هياتي از كارشناسان امور قضايي و احكام اسلامي مشورت نموده سپس قضاوت نمايد. بلكه جايز است به طور شورايي حكم شود، به اين شكل كه در دادگاه علاوه بر قاضي چندمستشار قضايي كه شرايط قضاوت را دارا هستند وجود داشته باشند و با دقت بر جريان كار دادرسي نظارت كنند، وحكم نهايي طبق نظر همگي يا اكثريت اعضا صادر شود.

مساله 3109- دادن رشوه به قاضي و گرفتن آن - هرچند به نام هديه باشد - حرام است، ولي چنانچه كسي براي رسيدن به حق مشروع خود ناچار به پرداخت رشوه باشد، براي دهنده جايز و براي گيرنده حرام است . و اگر كسي گرفته باشد بايد آن را به صاحبش برگرداند، و اگر تلف شده قيمت آن را بپردازد.

دادخواهي :

در طرح دعوي به كسي كه ادعاي چيزي را دارد و معمولا اگر ادعا را رها كند دعوي تمام مي‌شود "مدعي" و به كسي كه ادعا عليه او صورت گرفته "مدعي عليه" گفته مي‌شود، و اگر مدعي عليه اقرار نكرده و ادعاي مدعي را انكار نمايد به او "منكر" مي‌گويند.

مساله 3110- در امر دادخواهي تمامي افراد - از بالا ترين مقام تا پايين ترين آن - با يكديگر يكسان و برابر هستند، بنابراين اگر كسي نسبت به يكي از مقامها يا يكي از قضات شكايتي داشته باشد، چنانچه از قضاوت محاكم رسمي رضايت دارد مي‌تواند شكايت را همانجا مطرح كند، وگرنه مي‌تواند به محكمه مورد توافق يكديگر مراجعه كند.

مساله 3111- هركسي كه به نظر خود داراي حقي بوده و مدعي آن است مي‌تواند - بلكه گاه واجب است - براي احقاق آن حق به دادگاه صالح مراجعه نمايد، و فرقي نيست كه مدعي شخص حقيقي باشد يا شخصيت حقوقي، وادعاي او در برابر اشخاص حقيقي باشد يا حقوقي، ادعاي حق
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 564
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست