responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 529

4 - هنگامي كه مي‌خواهد سر حيوان را ببرد يا كارد به گلويش بگذارد بايد به نيت سر بريدن نام خدا را بگويد، و همين اندازه كه بگويد: "بسم الله" كافي است . و اگر بدون قصد سر بريدن نام خدا را بگويد آن حيوان پاك نمي شود و گوشت آن حرام است، ولي اگر از روي فراموشي نام خدا را نگويد اشكال ندارد، و مستحب است هر وقت يادش آمد بگويد: "بسم الله علي اوله و آخره".

5 - حيوان پس از سر بريدن حركتي كند، اگرچه مثلا چشم يا دم خود را حركت دهد يا پاي خود را به زمين زند كه معلوم شود زنده بوده است .

مساله 2936- براي خواباندن حيوان در حال ذبح كيفيت خاصي معتبر نيست و فرقي نمي كند كه حيوان را به جانب راست يا چپ بخوابانند، ولي بايد جلوي بدن آن روبه قبله باشد.

مساله 2937- در ذبح كننده "اختيار" شرط نيست، پس اگر كسي از روي اكراه ولي با مراعات شرايط شرعي حيوان راذبح كند حلال و پاك است . همچنين لازم نيست بردن نام خدا از نظر ذبح كننده واجب باشد، پس اگر كسي كه معتقد به وجوب آن نيست هنگام ذبح به قصد ذبح نام خدا را بر زبان جاري كند كافي است .

مساله 2938- گفتن "بسم الله" توسط شخص ديگري غير از ذبح كننده و يا توسط ضبط صوت و نظاير آن كافي نيست .

مساله 2939- فولاد از جنس آهن است، همچنين استيل، آلومينيوم، منيزيوم و امثال اينها اگر به نظر اهل فن از جنس آهن باشد ذبح با آنها اشكال ندارد، ولي اگر از روي مسامحه يا جهالت به آنها آهن گفته شود ذبح با آنها صحيح نيست .

مساله 2940- سر بريدن حيوان با دستگاههايي كه اخيرا متداول شده در صورتي كه شرايط شرعي - مانند: روبه قبله بودن، بسم الله گفتن و... - رعايت شود و وسيله ذبح از آهن باشد جايز است . و لازم نيست براي يكايك "بسم الله" بگويد، بلكه اگر هنگام زدن دكمه و گفتن "بسم الله" ذبح چند حيوان را قصد كند و "بسم الله" را به قصد آنها بگويد همه آنها حلال مي‌شود، به شرط آنكه ذبح همه آنها عرفا در يك زمان باشد، ولي اگر بتدريج و با فاصله ذبح شوند بايد براي هركدام يك "بسم الله" گفته شود.

مساله 2941- بي حس كردن حيوان توسط دستگاه يا هر وسيله ديگر قبل از ذبح اگر به طور كامل نباشد و مانع ازخروج خون متعارف از حيوان پس از سر بريدن نشود اشكال ندارد. و بايد در غير حال ناچاري از وارد كردن ضربه گيج كننده به سر حيوان قبل از ذبح - اگر موجب اذيت
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 529
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست