responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 528
طوري كه رگهاي چهارگانه بريده نشود، در صورتي كه حيوان جان داده باشد حرام شده است، ولي اگر هنوز جان دارد به گونه اي كه بريدن چهار رگ درجان دادن آن اثر دارد و بعد از بريدن آنها دست و پايش حركت مي‌كند، مي‌توان بلافاصله از زير برآمدگي گلو حيوان راذبح كرد و در اين صورت حلال مي‌شود.

مساله 2933- اگر گرگ يا حيوان درنده ديگر گلوي گوسفند را به طوري بكند كه از چهار رگي كه در گردن است و بايدموقع ذبح بريده شود چيزي نمانده باشد، آن حيوان حرام شده است، ولي اگر آن رگها سالم و حيوان هنوز زنده است - به گونه اي كه سر بريدن در جان دادن آن اثر دارد و بعد از سر بريدن دست و پايش حركت مي‌كند - چنانچه به دستوري كه در شرع معين شده سر آن را ببرند پاك و حلال مي‌باشد.

مساله 2934- بنابراحتياط واجب پيش از جان دادن پوست حيوان ذبح شده را از بدنش جدا نكنند، و اگر جدا كردنداز گوشت آن حيوان نخورند. همچنين بنابراحتياط واجب پيش از جان دادن مغز حرام را كه در تيره پشت است نبرند وسر حيوان را نيز جدا نكنند، بلكه اگر عمدا مغز حرام را ببرند يا سر را جدا كنند خوردن گوشت آن خالي از اشكال نيست، ولي اگر به واسطه غفلت يا تيزي كارد بي اختيار مغز حرام يا سر حيوان جدا شد اشكال ندارد و گوشت آن حلال است .

شرايط سربريدن حيوان :

مساله 2935- سربريدن حيوان پنج شرط دارد:

1 - كسي كه سر حيوان را مي‌برد - مرد باشد يا زن - بايد مسلمان باشد و با اهل بيت پيامبر 6 اظهار دشمني نكند. وبچه مسلمان هم اگر خوب و بد را تشخيص مي‌دهد و كيفيت سربريدن حيوان را مي‌داند مي‌تواند سر حيوان را ببرد.

2 - سر حيوان را با چيزي ببرد كه از جنس آهن باشد، ولي چنانچه آهن پيدا نشود و طوري باشد كه اگر سر حيوان رانبرند مي‌ميرد، مي‌توان با هر وسيله تيزي كه چهار رگ آن را جدا كند - مانند شيشه و سنگ تيز - سر حيوان را بريد.

3 - هنگام سر بريدن بايد جلوي بدن حيوان رو به قبله باشد، ولي خود ذبح كننده لازم نيست رو به قبله باشد، هرچندبهتر است . و كسي كه مي‌داند بايد روبه قبله سر ببرد اگر عمدا حيوان را رو به قبله نكند، گوشت آن نجس و خوردن آن حرام مي‌شود، ولي اگر فراموش كند يا قبله را اشتباه كند يا جهت قبله را نداند و نتواند بپرسد و ناچار به ذبح باشد يانتواند حيوان را روبه قبله كند اشكال ندارد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 528
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست