responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 521
جايي كه احتمال مي‌دهد صاحب مال آنجا باشد اعلام كند، و چنانچه از روزي كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روز، و بعد تا يك سال هفته اي يك مرتبه به گونه اي كه گفته شد اعلام نمايد كافي است . و چنانچه پس از يك سال صاحب آن پيدا نشود، مي‌تواند آن را براي خود بردارد به قصد اينكه هرگاه صاحبش پيدا شد عين آن را، و اگر تلف شده عوض آن را به اوبپردازد، و نيز مي‌تواند آن را براي صاحبش نگهداري كند. ولي بنابراحتياط مستحب با اجازه حاكم شرع از طرف صاحبش صدقه دهد و يا آن را به حاكم شرع بدهد، و اگر صاحبش پيدا شد و به صدقه راضي نشد عوض آن را به اوبدهد، و ثواب صدقه براي خودش مي‌باشد.

ب - اگر آن مال در حرم خدا پيدا شده باشد، بنابراحتياط آن را برندارد، و اگر برداشت بعد از يك سال معرفي آن رابراي صاحبش نگه دارد يا آن را با اجازه حاكم شرع صدقه دهد و يا به حاكم شرع برساند، و بنابراحتياط واجب نمي تواند براي خودش بردارد.

مساله 2896- اگر كودك نابالغ چيزي پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن به يك درهم يا بيشتر مي‌رسد، ولي او بايداعلام نمايد و پس از يك سال اعلام آن را براي كودك بردارد يا براي صاحبش نگه دارد و يا صدقه بدهد، هركدام براي كودك اصلح باشد.

مساله 2897- اگر معرفي و اعلام، نياز به هزينه دارد - مثل اينكه پيدا كننده به هردليلي قدرت اعلام ندارد و بايد به ديگري مزد دهد تا اعلام كند، يا كالاي پيدا شده داراي اهميت است و بايد به وسيله روزنامه يا نظاير آن آگهي و اعلام نمايد - مي‌تواند هزينه معرفي و آگهي را از صاحبش بگيرد.

مساله 2898- اگر در بين سالي كه اعلام مي‌كند از پيدا شدن صاحب مال به گونه اي مايوس شود كه اعلام لغو شمرده مي‌شود، احتياط واجب آن است كه آن را با اجازه حاكم شرع صدقه دهد و براي خودش برندارد.

مساله 2899- اگر در موردي كه بايد اعلام كند بداند با اعلام كردن صاحب آن پيدا نمي شود و معرفي لغو شمرده مي‌شود، مي‌تواند در همان روز اول با اجازه حاكم شرع آن را صدقه دهد، و چنانچه پس از آن صاحبش پيدا شود و به صدقه راضي نشود، بايد عوض آن را به او بدهد و ثواب صدقه براي خود اوست .

مساله 2900- اگر در بين سالي كه اعلام مي‌كند مال از بين برود، چنانچه در نگهداري آن كوتاهي كرده و يا در آن تصرف نموده باشد بايد عوض آن را به صاحبش بدهد، و اگر كوتاهي و تصرف نكرده باشد چيزي بر او واجب نيست .

مساله 2901- اگر پس از يك سال اعلام صاحب مال پيدا نشود و او مال را براي صاحبش
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 521
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست