responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 500
كساني كه زنا را حرفه خود قرار داده اندخودداري شود، مگر اينكه به طور كلي دست بردارند و توبه آنان احراز شود.

مساله 2801- اگر كسي با غير همسر خود به گمان اينكه همسر خود اوست نزديكي كند - چه زن بداند كه او شوهرش نيست يا گمان كند شوهرش مي‌باشد - زن بايد عده نگه دارد، و عده آن مثل عده طلاق است .

مساله 2802- اگر با زني كه مي‌داند همسر او نيست زنا كند، چنانچه زن خيال كند آن مرد شوهر اوست بنابراحتياطواجب بايد عده نگه دارد.

مساله 2803- عده اي كه زن در صورت آميزش اشتباهي با او بايد نگه دارد به مقدار عده طلاق است، و در طي مدت عده شوهر نبايد با او نزديكي كند، ولي در صورتي كه زن بي شوهر باشد، كسي كه با او نزديكي كرده مي‌تواند در زمان عده با او ازدواج نمايد.

مساله 2804- اگر زن يا مرد به خاطر يكي از عيوبي كه در مسائل «2601» و «2603» گفته شد پس از نزديكي عقد را به هم بزنند يا به علت شير دادن يا مرتد شدن يكي از آن دو پس از نزديكي عقد آنان به هم بخورد، زن بايد عده طلاق نگه دارد، ولي اگر شوهر مرتد فطري [1] شود و عقد به هم بخورد، زن بايد عده وفات نگه دارد.

مساله 2805- زني كه رحمش را برداشته يا لوله هاي رحمش را بسته است باز هم واجب است عده نگه دارد.

لعان

مساله 2806- مرد حق ندارد به مجرد احتمال يا گمان و يا شايعه هاي بي اساس به زن خود نسبت زنا دهد، و يافرزندي را كه از زن او متولد شده و ممكن است از او باشد از خود نفي كند. و اگر به زن نسبت زنا داد حد قذف بر اوجاري مي‌شود، مگر اينكه چهار شاهد عادل نزد حاكم شرع بر آن اقامه كند و يا نزد حاكم شرع "لعان" كند كه در اين صورت بر زن حد زنا جاري مي‌شود. ولي اگر در مقابل لعان مرد، زن نيز نزد حاكم شرع لعان كند حد از او نيز برطرف مي‌شود.

مساله 2807- لعان يا براي اثبات زناي زن است و يا براي نفي فرزندي كه از او متولد شده است، و بايد نزد حاكم شرع انجام شود. و كيفيت لعان در اوايل سوره "نور" بيان شده است و شرايط و احكام آن نيز در كتابهاي مفصل آمده است .

مساله 2808- پس از انجام لعان احكام زير بر آن جاري مي‌شود:

[1] (مرتد فطري) كسي است كه مسلمان زاده باشد و بعد مرتد شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 500
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست