responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 498

1 - اگر آبستن نباشد، بايد تا چهار ماه و ده روز عده نگه دارد و از شوهركردن خود داري نمايد، خواه شوهرش با اونزديكي كرده باشد يا نه، ازدواج دائم باشد يا موقت، صغيره باشد يا نه، بلكه اگر زن يائسه باشد نيز بايد عده نگه دارد.

2 - اگر آبستن باشد، بايد تا هنگام زايمان عده نگه دارد، ولي اگر پيش از چهار ماه و ده روز زايمان كند بايد تا چهار ماه وده روز از مرگ شوهرش صبر كند.

مساله 2792- زن بايد در ايام عده وفات از انجام كارهاي زير خودداري نمايد:

1 - پوشيدن لباس رنگارنگ، در صورتي كه زينت حساب شود.

2 - سرمه كشيدن

3 - هركاري كه زينت حساب شود، مانند آرايش . ولي نظافت بدن و لباس، شانه كردن مو، گرفتن ناخن، رفتن حمام و سكونت در خانه تزيين شده مانعي ندارد.

مساله 2793- اگر زن از روي عمد يا فراموشي و يا ندانستن مساله در تمام يا قسمتي از زمان عده وفات يكي ازمحرماتي را كه در مساله قبل گفته شد انجام دهد، هرچند گناه كرده ولي عده او به هم نمي خورد و لازم نيست آن را ازسر بگيرد.

مساله 2794- زني كه در عده وفات به سر مي‌برد مي‌تواند از خانه خارج شود و براي رفع نيازهاي خود رفت و آمدكند، ولي احوط آن است كه شب را در همان خانه اي كه در زمان حيات همسرش زندگي مي‌كرده بماند.

مساله 2795- ابتداي عده وفات از هنگامي است كه زن از مرگ شوهر آگاه مي‌شود.

مساله 2796- اگر شوهر در جبهه جنگ يا به علت ديگري مفقود الاثر شود سه صورت دارد:

الف - زن يقين كند شوهر او از دنيا رفته است، كه در اين حالت بايد عده وفات نگه دارد، و پس از عده مي‌تواند ازدواج نمايد.

ب - يقين كند شوهر او زنده است، كه در اين صورت بايد به هر حال صبر كند، و مخارج زندگي او از مال شوهر، و اگرندارد از صدقات و بيت المال تامين مي‌شود.

ج - نداند شوهرش زنده است يا نه، كه در اين صورت اگر پدر يا جد پدري يا وكيل شوهر مخارج زندگي او را از مال شوهر يا محلي ديگر تامين كنند بايد صبر كند، و اگر تامين نكنند حاكم شرع آنان را وادار به تامين مي‌كند، و اگر به هيچ شكل مخارج او تامين نمي شود زن مي‌تواند به حاكم شرع مراجعه كند و حاكم شرع دستور دهد زن تا چهار سال پس ازمراجعه صبر كند. و در اين مدت
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 498
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست