responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 482

مساله 2700- محرميت به واسطه شيرخوارگي به دو راه ثابت مي‌شود:

الف - خبر دادن عده اي كه از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مي‌شود.

ب - شهادت دو مرد عادل يا چهار زن عادل يا يك مرد و دو زن عادل، در صورتي كه شرايط شير دادن را - كه گفته شد - بدانند و خصوصيات آن را نيز بگويند، ولي اگر معلوم باشد كه شرايط را مي‌دانند و در عقيده و نحوه شهادت با هم اختلاف ندارند و با مرد و زن هم در عقيده مخالفت ندارند لازم نيست شرايط را شرح دهند.

مساله 2701- اگر شك كنند كودك به مقداري كه علت محرم شدن است شير خورده يا نه، يا گمان داشته باشند كه به آن مقدار شير خورده، كودك به كسي محرم نمي شود، هرچند بهتر است احتياط كنند.

مسائل تلقيح

"تلقيح" آن است كه مني مرد را در رحم زن تزريق نمايند، و اين عمل در مواردي جايز و در مواردي حرام مي‌باشد كه تفصيل آن در مسائل آينده بيان مي‌شود.

مساله 2702- اگر مرد مني خود را در رحم همسر خود وارد نمايد - با هر وسيله اي كه باشد - اشكال ندارد، ولي بايداز مقدمات حرام پرهيز نمايند. پس اگر مرد با رضايت همسر اين كار را خودش انجام دهد و مني خود را به شكل حلالي به دست آورد و در رحم او تزريق نمايد مانعي ندارد، و نوزاد حلال زاده و وابسته به همان زن و مرد مي‌باشد.

مساله 2703- اگر مني مرد را در رحم همسرش وارد نمايند - هرچند مقدمات آن حرام باشد - و از آن بچه اي متولدشود، بدون اشكال كودك متعلق به آن زن و مرد است و همه احكام فرزند بر او جاري مي‌شود، يعني هم محرم است وهم ارث مي‌برد.

مساله 2704- جايز نيست مني مرد اجنبي را وارد رحم زن اجنبي نمايند، چه با اجازه زن باشد يا بدون اجازه، و چه شوهر داشته باشد يا نداشته باشد، و چه با اجازه شوهر باشد يا بدون اجازه .

مساله 2705- اگر مني مردي را داخل رحم زن اجنبي نمايند و بر اثر آن بچه اي به دنيا آيد دو صورت دارد:

الف - اگر اين كار با علم و عمد صورت گرفته باشد، بايد در تمام مسائل احتياط شود. ولي اگر بچه دختر باشدنمي تواند با مرد صاحب مني و مردان ديگري كه اگر به عقد صحيح بود محرم او مي‌شدند ازدواج كند، و اگر بچه پسرباشد نمي تواند با مادرش و نيز با زنان ديگري كه اگر به عقد صحيح بود محرم او مي‌شدند ازدواج نمايد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 482
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست