responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 296

مساله 1675- اگر در اول سال براي مخارج خود قرض نموده و پيش از تمام شدن سال سودي به دست آورد و مال ديگري ندارد كه قرض خود را با آن بدهد، مي‌تواند بدهي خود را از آن سود بپردازد.

مساله 1676- اگر براي زياد كردن مال يا خريد چيزي كه نياز ندارد قرض كند، نمي تواند بدهي خود را از سود كسب تامين نمايد، مگر اينكه آن چيز از بين رفته باشد و به هيچ وجه ديگر نتواند بدهي خود را بدهد و ناچار به پرداخت بدهي باشد، كه در اين صورت مي‌تواند در وسط سال از سود هر سال آن را ادا نمايد.

مساله 1677- كسي كه بدهي شرعي خود را با مجتهد جامع الشرايط يا نماينده او دستگردان كرده و مي‌خواهد بتدريج بپردازد يا بدون آنكه دستگردان كرده باشد مي‌خواهد بتدريج بپردازد، نمي تواند از درآمد سالهاي بعد پرداخت نمايد، مگر اينكه اول خمس درآمد آن سال را بدهد، آنگاه از همان پول خمس داده بدهي شرعي خود را پرداخت كند.

مساله 1678- اگر مستاجر مبلغي را به عنوان سرقفلي مغازه بپردازد جزو مخارج نيست، و بايد آخر سال خمس آن رابدهد، و كسي هم كه سرقفلي را گرفته اگر تا آخر سال آن را به مصرف موونه زندگي نرساند و باقي بماند بايد خمس آن را بدهد.

پرداخت خمس :

مساله 1679- كسي كه شروع به تجارت و كسب و كار مي‌كند، هنگامي كه اولين درآمد خود را به دست مي‌آورد اول سال خمسي او محسوب مي‌شود، و اگر بخواهد سال خمسي خود را تغيير دهد مانعي ندارد، ولي بايد خمس موجودي خود را فعلا بپردازد.

مساله 1680- در خمس در آمد كسب و كار اگر براي دادن خمس خود سال شمسي قرار دهد مانعي ندارد، همچنين اگر سال خمس خود را قبلا قمري قرار داده مي‌تواند به شمسي تغيير دهد، و يا اگر شمسي قرار داده به قمري تبديل نمايد.

مساله 1681- انسان مي‌تواند در بين سال هر وقت كه سودي به دستش رسيد - چنانچه بداند از مخارج سالش زيادتراست - خمس آن را بپردازد، ولي بهتر است دادن خمس را تا آخر سال تاخير بيندازد.

مساله 1682- كسي كه بايد براي دادن خمس سال قرار دهد - مانند تاجر و كاسب - اگر منفعتي به دست آورد و در بين سال بميرد، بايد مخارج او را تا هنگام مرگ از آن منفعت كسر نمايند و خمس باقيمانده را بپردازند.

مساله 1683- كسي كه از اول تكليف خمس نداده است، اگر از سود كسب چيزي كه به آن نياز
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 296
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست